Ramona Fabian: “De dragul celor ce m-ascultă…”


A consemnat Mihai Teodor Naşca

Ambiţioasă, mereu într-o continuă perfecţionare, mereu într-o luptă cu propria-i voinţă şi destul de obiectivă în ceea ce priveşte propria-i persoană. Aceasta este invitata de azi în Lada de zestre, Ramona Fabian, fata cu chip de înger şi cosiţe şcolăreşti. Ascunzând o serie de trăiri sub un zâmbet artistic, Ramona Fabian mai face un pas în ceea ce înseamnă cântecul popular. A declarat de multe ori că ar fi trebuit să încerce să se plaseze pe un drum al său încă de multă vreme, însă se pare că acum a avut şi imboldul necesar. Anul acesta aduce pentru Ramona, primul său album, în adevăratul sens al cuvântului, cu piese multe şi frumoase, cu orchestraţie profesionistă, totul fiind baza reală pentru consolidarea drumului său în folclor. Curioşi de ceea ce pregăteşte Ramona Fabian i-am adresat câteva întrebări şi iată ce a ieşit.

Rep: De o bună bucată de vreme ştiu că te ocupi de alcătuirea şi imprimarea unui album de folclor…
Ramona Fabian:  Îmi este atât de drag publicul care mă ascultă şi care îmi urmăreşte activitatea, încât mai mult decât pentru mine, mi-aş dori, pentru el, pentru public, să imprim un album cu cântece de pe meleagurile noastre. De acum este unul aş­teptat, deoarece lumea a început să cunoască numele meu şi mereu sunt oprită şi întrebată dacă există sau nu un CD. Dumnezeu a fost bun şi m-a ajutat să încep înregistrările şi chiar să meargă totul foarte bine. Pot să spun că sunt bucuroasă că am în spate cei mai calificaţi oameni ai domeniului, profesionişti care asigură condiţia materialului, atenţi la detaliu şi meticuloşi şi al căror talent va fi resimţit în nivelul calităţii imprimărilor. Chiar dacă este costisitor şi aveam la îndemână posibilităţi mai accesibile, am ales această variantă pentru a fi sigură de atingerea celor mai bune nive­luri. În rest, nu pot să îmi doresc decât să placă oamenilor, o dorin­ţă pe care cred că o au toţi colegii mei interpreţi. Fără aprecierile publicului, nu am avea putere pentru ceea ce facem şi nu am fi aceiaşi.

Rep: Când crezi că va ajunge acest album la cei ce vor să te asculte?
Ramona Fabian:   Sper să finali­zăm munca la acest material, înainte să se împlinească un an de când am demarat. A fost greu să suprapunem timpul atâtor părţi care trebuiau să aducă aportul, în sensul că, atunci când maestrul Ovidiu Barteş, cel care pune viza acompaniamentului orchestral, nu era plecat în capi­tală sau în alte judeţe din ţară cu spectacole, fie era ocupat studioul, fie nu mă puteam deplasa eu la Cluj la studio. Aşa că, totul s-a întamplat destul de încet şi anevoie, dar, zic eu, sigur.

Rep: Melodiile tale reprezintă o zonă anume? Ce spun versurile lor? Ce teme ai abordat?
Ramona Fabian:  Eu, născându-mă, crescând şi copilărind în Tîrgu Mureş, nu pot spune ca aş dori să reprezint numai o anumită zonă folclorică a judeţului nostru, deşi apartenenţa mea este a aşezărilor de pe câmpie, privind spre linia ascendenţilor. Albumul va cuprinde un mănunchi de cincisprezece cântece, acoperind o rază mai mare a subunităţilor etnofolclorice ale judeţului Mureş. Aşadar, înre­gistrez atât învârtită iute, cât şi învârtită rară, şi atât purtată, cât şi de-a lungu, sau chiar şi ceardaş românesc. Melodiile au sursa şi rădăcinile în autenticitatea folclorului mureşan, fiind adaptate calităţilor mele vocale şi lipite de sufletul şi inima mea. Textele acestor cantece au fost alese astfel încat să mă reprezinte pe mine, să oglindească interiorul personalităţii mele, precum şi trăirile specifice vârstei pe care o am. În cântecele vesele se va putea observa un optimism puternic, capabil să transforme orice “necaz” în ”haz” şi orice grijă în motiv de bună dispoziţie. Aşa sunt şi eu. Îmi place să transform în umor orice secvenţă din viaţă care ne aduce mâhnire şi supărări. Cântecele mai triste exprimă câte o părticică din realitatea crudă a vieţii şi suferinţele specifice prin care trece omul de-a lungul transformărilor la care este părtaş de la naştere până la moarte. Durerea că viaţa trece pe lângă noi: “M-am trezit ca viaţa-i gata/ Şi n-o să mai fie alta/ Amu cânt şi m-ascultaţi/ De mâine toţi mă uitaţi/ Meriţi la cât ai răbdat/ Încă-un cântec şi-un jucat/ Şi-apoi poţi muri-mpăcat”. Sau din suferinţele ţăra­nilor asupriţi în  vremuri de odinioa­ră: “Nu ne-o pus neamţu` la jug/ Da` ne ţin ai noşti sub plug/ Pentru două sau tri sute/ Le lucrăm pământuri multe/ Şi când ne-a­şe­zăm la masă/ Nu-i o pită albă-n casă”. Purtata “Din Ţara Ardea­lului” va veni să deschidă toate spectacolele mele prin ţară, pentru că acesta este locul sfânt unde m-am născut, unde am crescut şi unde îmi trăieşte familia dragă: “Din Ţara Ardealului/ Din Valea Mureşului/ Am adus cântecul meu/ L-am adus să-l cânt mereu”. Iar printre cântecele de veselie s-au strecurat subiectele legate de năbădăioasa dragoste a fetelor, de “feciorii cu care m-am sfădit/ Aseară la asfinţit”; de noroc, pe care îl întreb “unde mi, să-l iau de chiept/ Că de-o viaţă îl aştept” şi aşa mai departe. Cert este că atunci când am repetat şi lucrat la un cântec şi la textul lui, m-am transpus în totalitate în povestea derulată în el. Am fost acolo trup şi suflet. De fapt aşa se şi defineşte un artist. Cineva care reuşeşte să redea un material adaptându-l caracteristicilor sufleteşti proprii şi exprimându-l plin de trăirile strict personale interioare. În concluzie, stilul resimţit în cântecele de pe album mă reprezintă în totalitate şi nu este altul decât cel pe care l-am promovat şi până acum.

Rep: Cum a fost această primă parte a anului pentru tine?
Ramona Fabian: A fost o jumătate de an plin pentru mine, atât din punct de vedere al activi­tăţilor cât şi din cel al reali­zărilor. Mai presus de toate, compact discul la care lucrez, vine să încununeze toată sârguinţa mea de până acum. Şi, aşa ca fiecare, după atingerea unui ţel, facem ce facem şi ne şi propunem unul nou. Deja mă văd pusă pe alte fapte, mai pretenţioase şi care necesită mult mai mult efort, dar fără de care viaţa noastră nu ar avea aceeaşi culoare intensă. De fapt, cred în provocările vieţii şi am certitudinea şi convingerea că ele au înălţătorul rol de a ne menţine tineri şi sănătoşi. Inclusiv activi­tăţile artiştilor au acelaşi scop: menţinerea tonusului şi a dorin­ţei arzătoare de a trăi! Am simţit acest lucru de fiecare dată când am mai făcut câte un pas. În momentul de faţă am atâta poftă de viaţă, încât parcă nu aş lăsa nici o secundă să treacă netrăită sau fără să fie simţită profund. Şi cred că la acest spirit şi-au adus aportul activităţile mele legate de taina cântecului popular. Mă rog la Dumnezeu să-mi ţină părinţii pe pământ încă atât cât au trăit, pentru că ei mi-au dat ceea ce am, iar mureşenilor le mulţumesc în mod deosebit pentru că m-au primit în inimile lor, prin asta dând strălucire şi frumuseţe vieţii mele!

About Mihai Teodor Naşca

Eu sunt doar eu!!!
This entry was posted in Interviuri interpreti folclor. Bookmark the permalink.

10 Responses to Ramona Fabian: “De dragul celor ce m-ascultă…”

  1. raul says:

    esti foarte frumoasa si talentata! felicitari

  2. constantin says:

    Cand aveti un spectacol in Moldova? Sunt din Iasi dar as merge oriunde pt. un spectacol.

  3. Daca va referiti la Ramona Fabian, chiar azi de la ora 19.00 are un spectacol la Targu Mures!

  4. constantin says:

    Da la Ramona ma refer. Din pacate autostrada Iasi-Tg. Mures inca nu este functionala ca as veni cu placere. Poate in perioada urmatoare aveti ceva in orasele moldave. Multumesc.

  5. fabian butas says:

    ESTI FOARTE FRUMOASA RAMONA FABIAN,ESTI O DULCE SI AI O VOCE DEOSEBITA CARE MA INCANTA INTODEAUNA CAND TE ASCULT SI ITI DORESC TOT BINELE DIN LUME MULTA SANATATE SI MULT,MULT SUCCES PE DRUMUL CANTECULUI POPULAR.DOAMNE AJUTA

  6. Adela Sabadus says:

    Odihnestete in pace Ramona!

  7. nicolaie cornelia says:

    Pacat de Ramona Fabian.A avut premonitie cu cantecul in care sa trezit ca viata-i gata.Asa a fost sa fie,a trecut prin viata ei, fulimant,precum o cometa.in urma ei sunt cantecele ,apreciate de publicul larg.A fost voia lui dumnezeu ca ea, in acea zii fatidica sa atipeasca o secunda,a trecut in nefiinta intr-o fractiune de secunda.A avut moartea cruda,dureros de cruda.Facand-o terci.A fost zdrobita intre fiarele contorsionate.Chipul ei frumos a fost zdrobit.De aceea nu a fost descoperita in sicriu.Acum este intre doua lumi,nu a trecut inca dincolo,abia a constientizat ca a murit.M-am rugat pentru linistea sufletului ei si in final am spus ,mergi catre lumina suflet trist.Dumnezeu e mare si bun.

  8. Stimata doamna,
    Eu personal am vazut-o in ziua inmormantarii in sicriu… E clar ca daca intra un tir in tine nu poti sa nu ai urmari dezastruoase… Sa ne rugam pentru familie… durerea e a lor…pe vecie… Ramona… e in ceruri!

  9. gabi luca says:

    PACAT….PACAT…..PACAT……ODIHNEASCA-SE IN PACE! SANT ALATURI DE FAMILIA INDURERATA!

  10. Un Muresean Drag says:

    Oare cui sa reprosam pierderea acestei minunate si talentate artiste,pe cine sa intrebam DE CE a trebuit sa plece dintre noi RAMONA FABIAN ??? DE CE ASA? DE CE ATAT DE REPEDE ? DE CE ??? ….Sunt intrebari fara raspuns…Iar sufletul nostru plange …Lacrimi amare curg din ochii nostri, ascultand si reascultand melodiile RAMONEI !
    Sa Il rugan pe DUMNEZEU sa o ierte de greselile acestei lumi , sa-i faca loc de odihna ,acolo,sus, in RAIUL celor vesnici si buni !
    Atat de mare pacat de FRUMUSETEA , TALENTUL si TINERETEA RAMONEI !!!
    DUMNEZEU SA O IERTE SI SA O ODIHNEASCA si sa-i intareasca pe toti cei apropiati ei, pe toti cei ce au iubit-o si o iubesc !
    Noi toti ne vom bucura de amintirea ei,de melodiile ei,de veselia ei si o vom pomeni in rugaciunile noastre ! RAMAI CU BINE RAMONA !!! TE IUBIM si TE VOM IUBI !!!

Lasă un răspuns

