Cornelia Radocea: “ Cântecele nu sunt ale mele, sunt ale neamului”


Interpreta de muzică populară, Cornelia Radocea s-a născut în Braşov, la mijlocul lunii iulie. Fire veselă şi foarte sociabilă, moşteneşte talentul său de la părinţii săi, originari din Ţara Făgăraşului. Una dintre rădăcini o are la Venţia de Jos. Timiditatea a făcut-o să se îndrepte spre folclor cu greutate, însă vocea  şi timbrul inconfundabil au făcut din Cornelia Radocea un nume în folclor. Poate că piesa ce se leagă cel mai adesa de numele ei este “Adio, măi puiule, măi”, piesă destul de mediatizată în anii trecuţi în emisiunile de folclor. Vă invit să discutăm cu Cornelia despre condiţia interpretului în ziua de azi, despre piese şi stabilirea paternităţii unei piese sau despre cât de des e utilizat playback-ul în spectacole.

Rep: Cornelia Radocea, de la ultimul nostru interviu sunt convins că s-au mai produs multe evenimente în viaţa ta artistică. Cu ce noutăţi vii acum pentru cititorii “Informaţiei de Mureş”?

Cornelia Radocea: Ce pot să spun… Am cântat foarte mult, anul 2008 a fost chiar un an de succes pentru mine, sper ca şi anul 2009 să fie la fel şi să îmi dea Dumnezeu sănătate să pot merge înainte.

Rep: În urmă cu câteva săptămâni am început un dialog cu colegii tăi de cântec despre apartenenţa unui cântec şi dacă nu cumva susţinerea apartenenţei asupra unui cântec nu demitizează în vreun fel folclorul, dacă nu cumva acele piese pe care ne punem ştampila să nu mai fie considerate neapărat folclor. Tu ce părere ai?

Cornelia Radocea: Cred că ai văzut şi tu, există un singur cântec care este cântat de mai mulţi interpreţi şi e normal ca lumea să îl perceapă şi să îl reţină pe cel care cântă cel mai bine şi să spună că acea piesă este acelui interpret. Spre exemplu, în cazul meu, piesa “Adio, măi puiule, măi”, nu am ami auzit-o la nimeni şi nu cred că aţi mai auzit-o la nimeni. Eu am ieşit cu această piesă şi lumea când o aude ştie că piesa asta o cântă Cornelia Radocea, o asociază numelui meu. Cântecele nu sunt ale mele, sunt ale neamului. Nu mai există folclor, există muzică populară la ora actuală. Contează foarte mult şi linia melodică şi textul. Nu poţi să pui pe un joc “de-a lungul”, un text foarte vesel. Trebuie “să se îmbuce” textul cu melodia şi trebuie să transmiţi ceva prin cântecul acela, indiferent că e de jale sau e unul vesel.

Rep:  Cum ai reacţiona dacă melodiile tale ar fi luate şi interpretate de alţi tineri şi ţi-ar fi interpretate bine?

Cornelia Radocea: Să le dea Dumnezeu sănătate să le cânte! Eu chiar nu am nimic împotrivă. Chiar dacă sunt înregistrate la ORDA, eu nu mă supăr, pot fi cântate.

Rep: Cum comentezi sintagma: a te sprijini de folclor sau a sprijini folclorul?

Cornelia Radocea: Cântecul trebuie să-l cânţi din suflet şi pentru cântec. Niciodată să nu ajungi să cânţi doar pentru bani, pentru că în acel moment nu mai faci totul cu plăcere, devine totul un automatism. Nu mă duc, intru în scenă, cânt „x „piese, cobor, mi-am luat banul şi apoi am plecat.

Rep: De câte ori sau cât de des ai apelat la playback?

Cornelia Radocea: E groaznic să faci playback deşi se întâmplă în emisiunile televizate sau la filmări, acolo unde ţi se cere să faci playback, însă una este când eşti live şi omul simte acest lucru. Să îţi dau un exemplu: anul trecut am cântat la Reghin, cu sala arhiplină, iniţial s-a mers pe varianta să se facă playback, pentru ca ulterior să se cânte live cu trei instrumentişti din Ansamblul “Mureşul”, conduşi de Zoli Bambo. Mai fusesem la Reghin cu ceva timp în urmă la lansarea unui album a lui Doru Pop, unde se făcuse playback. În momentul când mi-a venit rândul să cânt live, regia era făcută să cântăm câte două piese fiecare, iar eu am ajuns să cânt patru piese, iar sunetistul mi-a spus: “n-am crezut că aveţi o voce atât de puternică!”, pentru că el mă auzise doar făcând playback. Una este playback-ul  şi altceva e live-ul. Altfel transmiţi, iar lumea simte acest lucru.

Rep: Ce alte genuri muzicale îi mai plac Corneliei Radocea, evident cu excepţia folclorului? Ce ascultă cu mare plăcere?

Cornelia Radocea: Ascult operă şi muzică simfonică atunci când efectiv simt nevoia să mă relaxez. Iubesc toate genurile muzicale, dar trebuie să fie muzică de bună calitate.

Rep: Eşti medic. Cât de mult te ajută folclorul în această meserie, în a-ţi păstra oarecum neutralitatea de care dă dovadă un medic. Cât de mult te ajută folclorul să revii la o anumită stare?

Cornelia Radocea: Sunt o fire extrem de sociabilă, mă integrez foarte rapid în orice fel de colectiv. Lucrând într-un centru de copii cu probleme, copii cu dizabilităţi, vă daţi seama că încărcătura este foarte mare, în timpul săptămânii cât sunt la serviciu. În momentul în care, la sfârşit de săptămână, am un spectacol, în acel moment refulez tot ceea ce a  fost încărcătură negativă în mine, iese frumos în faţa publicului şi încerc să dau tot ceea ce este mai bun din mine.

Rep: Este muzica un medicament? Cum interacţionează armoniile cu sufletul omului?

Cornelia Radocea: Mă simt foarte bucuroasă şi nu de puţine ori am avut ocazia ca atunci când am intrat în scenă şi am început să cânt, să văd lumea în faţa mea plângând. Asta nu înseamnă decât că pot să transmit ceea ce am eu în sufletul meu, celorlalţi. Sunt oarecum marcată când văd că omului din faţa mea îi curge o lacrimă sau văd că omul din faţa mea zâmbeşte atunci când interpretez o piesă mai satirică. Ăsta cred că este şi tratamentul: să transmit din ceea ce am eu în suflet şi celorlalţi şi să îmi dau seama de bucuria lor de a mă vedea lângă ei.

Rep: Care piese îţi sunt mai aproape de suflet: cele satirice sau cele melancolice?

Cornelia Radocea: Mai aproape de sufletul meu sunt romanţele şi doinele. Cred că mă caracterizează şi cred că şi timbrul vocii mele e făcut pentru aşa ceva. Şi tu ştii foarte bine că examenul unui interpret se dă fie printr-o doină, fie printr-o romanţă. Piesele satirice pot fi cântate de aproape oricine.

Rep:  Dă-mi o definiţie foarte personală a folclorului.

Cornelia Radocea: Folclorul… să-ţi curgă lacrima şi să ţi se facă pielea găinii când auzi o doină, să chiui şi să joci la veselie.

Rep: Când o să apară un nou album  pe piaţă?

Cornelia Radocea: În acest an, în toamnă sper să scot un nou album.

Rep: Un gând pentru mureseni.

CR: Un gând imens şi bun cu sănătate, împliniri, linişte sufletească. Să dea Dumnezeu să ne întâlnim cât mai des.

Mihai Teodor NAŞCA

About Mihai Teodor Naşca

Eu sunt doar eu!!!
This entry was posted in Interviuri interpreti folclor. Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

