Ileana Matus: “Mulţumesc bunului Dumnezeu că a ales să mă nasc într-o familie de ţărani din Rona de Jos”


Ileana Matus a  venit pe lume într-o zi de 24 iunie, în comuna Rona de Jos, judeţul Maramureş, iar cum în zonă femeile nu poartă numele de Sânziană, fiind născută în ziua de Sânziene, părinţii au decis să îi pună numele de Ileană. De la bunica sa a deprins cântecele şi obiceiurile satului şi consideră că e un mare avantaj să te naşti la ţară pentru a putea să înţelegi mai bine lumea care te înconjoară.
Debutul în muzica populară îl face în 1987, iar de atunci a ştiut să culeagă de la fiecare câte un gând bun şi să transpună în practică sfaturile celorlalţi. A reuşit să editeze şase albume de folclor, unul de pricesne şi are în pregătire un album de romanţe şi cântece de petrecere, iar anul viitor unul de cântece maramureşene. Este membră fondatoare a Fundaţiei “Moroşanca”, prin intermediul căreia a reuşit în primăvara acestui an să restaureze şi să dea publicului spre vizitare casa bunicului său.

Rep: Mereu, atunci când valurile vieţii sunt mult prea mari ne întoarcem la locurile de baştină, cele de la care aşteptăm energia binefăcătoare. Pentru Ileana Matus, unde este acel loc unde îşi reîncarcă bateriile?
Ileana Matus: Povestea mea începe din locurile natale, unde am copilărit, în Rona de Jos, în Maramureşul istoric, unde este raiul pe pământ şi sunt mândră că în Maramureş se mai păstrează tradiţiile şi obiceiurile şi că mai am de unde să mă adap din izvorul lin şi clar, care încă mai există.
Rep: Cât de mult contează locul în care te naşti, în evoluţia ulterioară şi aici mă refer la aspectul artistic?
Ileana Matus: Eu spun că acest lucru contează foarte mult, aşa cum cuntează şi faptul din ce familie provii, aşa contează şi unde te naşti pentru că nu e tot una să te naşti în vatra satului şi să cunoşti tot ceea ce te înconjoară, să simţi natura, să simţi ceea ce trăieşti şi alta este să te naşti într-un oraş unde nu poţi să cunoşti mare lucru. Mulţumesc bunului Dumnezeu că a ales să mă nasc într-o familie de ţărani din Rona de Jos şi care m-au învăţat foarte multe lucruri. În primul rând m-a învăţat cum trebuie să mă comport ca om, să am frică de Dumnezeu, cum trebuie să îi respect şi pe ceilalţi dacă vreau să fiu respectată, cum trebuie să mă zbat în viaţă pentru că ştiu de la părinţi că nimic nu se primeşte de la viaţă fără muncă şi lacrimi. Sunt multe lucruri pe care le-am învăţat de la părinţi, chiar dacă ele nu sunt scrise într-o carte şi poate în vremea copilăriei mi se păreau nesemnificative şi mulţumesc părinţilor mei că mi-au dat o asemenea educaţie.
Rep: Cum s-a produs întâlnirea cu muzica populară, cine spre cine a venit şi când s-a întâmplat asta?
Ileana Matus: Deşi nu cred în noroc, cred că norocul meu a fost că m-am născut într-o familie de oameni, care toţi au cântat. Bunica mea a fost naşa satului în comuna Rona de Jos, motiv pentru care era chemată la toate manifestările culturale din sat, pentru că ştia toate rânduielile ce se fac la obiceiurile din sat, inclusiv la înmormântări, pentru că la noi în sat şi morţii se cântă şi tot ceea ce exista, ea cunoştea.  Eu am rămas cu cântecele ei, cu versurile pe care le crea ea pentru fiecare. Eu am rămas probabil moştenitoarea ei şi moştenesc anumite calităţi ale bunicii mele.
Rep: Ne întoarcem la acel moment de referinţă când are loc trecerea de la amatorism la statutul de cântăreţ de muzică populară. Cum s-a produs acest lucru?
Ileana Matus:  Mi-aduc aminte cu plăcere că participam de mică la toate serbările în sat chiar şi la nunţi. Eram aşa de mică că mă puneau pe masă şi cântam. În anul 1987 a fost primul meu debut, atunci când am dat examen la Şcoala Populară de Artă din Baia Mare, unde am avut-o ca şi profesoară pe Clara Săcăleanu. Acolo am cântat pentru prima dată în faţa unor oameni de specialitate  şi melodia pe care am cântat-o este din repertoriul lui Pătru Bârlea – “De s-ar vinde norocul”. Nu am crezut că voi ajunge artist pentru că în familia mea, muzica era o chestiune de pasiune, distracţie dar nu o carieră. Tocmai de aceea am început să ma înscriu la şcoli, la facultăţi, dar în paralel, fără să ştie părinţii mei am continuat cu pasiunea mea, muzica.
Rep: Există vreun premiu, vreo distincţie mai importantă, care a rămas aşa mai aproape de sufletul tău?
Ileana Matus: La orice concurs sau festival participi, important e să te aflii în faţa publicului, să vezi că oamenii apreciază ceea ce faci tu. Am luat premii diverse prin festivaluri, la începutul anilor 90, pe urmă am lucrat ca şi cadru didactic la Şcoala Populară de Artă. Având o experienţă în participările la festivaluri am învăţat cum să cânt. Toţi avem nevoie de cineva care să ne îndrume. Pentru mine era de ajuns dacă un singur om scăpa câte o lacrimă atunci când cântam eu.
Rep: Ale cui doruri le cânţi?
Ileana Matus: Ale mele. Toate piesele îmi sunt trecute prin filtrul personal. Am în repertoriu mai mult cântece de suflet decât de distracţie. Ca  şi artist, calitatea vocii  este dată în momentul în care interpretezi un cântec mai lent, iar cântecele uşoare le poate cânta oricine. Toată lumea bea, toată lumea se distrează, cred că avem nevoie şi de ceva care să ne mişte, care să ne spună trăirile noastre, nu numai chefurile noastre. Sunt mulţi care au parte în viaţă şi de alte lucruri nu numai chefuri şi beţii şi poate că sunt mulţi care se regăsesc în melodiile mele.
Rep: Ce cuprinde repertoriul folcloric?
Ileana Matus: Am un album de pricesne. Cu el am şi dorit să încep pentru că fiind crescută în credinţa creştină, toate lucrurile trebuie să le începem cu Dumnezeu. În total am şase CD uri de folclor şi mai am albume şi în colaborare cu alţi solişti din Maramureş dar şi cu artişti din întreaga ţară pentru că am avut colaborări cu mai multe case de producţie. Acum trei ani am realizat un album de folclor, iar anul acesta am editat un album cu muzică de petrecere şi sunt în lucru cu un album de romanţe şi muzică de petrecere, iar anul viitor dacă suntem sănătoşi şi ne ajută Dumnezeu o să realizeze un album de folclor din zona Maramureşului.
Rep: Ce este folclorul?
Ileana Matus: Din punctul meu de vedere este totul. De la opincă începe totul… Un artist adevărat care susţine că el cântă folclor trebuie să cânte folclor şi să fie îmbrăcat corespunzător autentic. Trebuie să fii îmbrăcat după ce cânţi. Folclorul este ceva de neatins, de nealterat şi pentru că este aşa de sacru s-a păstrat atâţia ani şi o să meargă mai departe.
Rep: Un gând pentru cititori.
Ileana Matus: Să dea bunul Dumnezeu ca toată viaţa lor să le placă folclorul pentru că eu cred că cei ce iubesc cântecul popular au ceva mai aparte faţă de ceilalţi. Nu pot să spun că sunt cu două inimi dar Dumnezeu le-a dat ceva în plus faţă de ceilalţi pentru că altfel văd totul. Moşii şi strămoşii noştri ne-au lăsat ceva sacru  şi noi trebuie să păstrăm ceea ce am primit.

About Mihai Teodor Naşca

Eu sunt doar eu!!!
This entry was posted in Interviuri interpreti folclor. Bookmark the permalink.

12 Responses to Ileana Matus: “Mulţumesc bunului Dumnezeu că a ales să mă nasc într-o familie de ţărani din Rona de Jos”

  1. ioanapop says:

    Am urmarit cu mare plăcere emisiunea de sambătă cu frumoasa maramureseancă Ileana Matus. O prezenţă fermecătoare prin simplitate şi mai ales prin felul ei de a fi. Fără a face nici o aluzie la viaţa invitatei d- voastră, d-le Nasca, aş dori să vizionez o emisiune în care să l aveţi invitat în studioul “Viata Satului Muresean” pe părintele Cristian Pomohaci. Crede ţi că va fi posibil? Vă mulţumesc şi succes în continuare.

  2. Multumesc de aprecieri. In masura in care si domnia sa isi doreste si isi face timp si pt noi … o sa aveti aceasta ocazie!!!

  3. viorel says:

    Iata ca avem placuta surpriza,noi cei ce indragim folclorul si traditiile neamului nostru romanesc,sa descoperim ca frumosul Maramures este intr adevar inca atat de frumos exemplificat in melosul nostru popular si de minunata Ileana Matus.Si asta tocmai cand credeam ca de la regretata Titiana Mihali,nu prea a mai reusit nimeni sa tina ,,stacheta” atat de sus.O felicit pe Ileana,ii doresc mult succes in continuare ,si o sfatuiesc sa ,,rascoleasca ” inca pana spre ,,fundul” comorilor artistice din MM spre a descoperii alte si alte nestemate,apoi cu talentul tau sa le inregistrezi spre a ramane in ceea ce se numeste ,,tezaurul ”nostru inegalabil al folclorului si traditiilor noastre romanesti.Felicitari Ileana,felicitari Mihai.

  4. Multumesc si eu pentru ca va gasiti timpul necesar de a-mi citii aceste interviuri.

  5. daria says:

    Frumos acest interviu,foarte bine structurat si cu multe informatii despre Ileana ,o talentata interpreta din nordul tarii.Ofelicit si ii doresc mult succes in continuare.

  6. Multumesc pentru atentia acordata!!!

  7. viorel says:

    foarte interesant interviu…succes in continuare.

  8. neamtiu ileana says:

    Acest interviu are o insemnatate deosebita pt mine ,datorita lui am cunoscut-o pe Ileana Matus ,un om deosebit ,un om cu suflet mare ,un om a lui Dumnezeu ,cea mai buna surioara din lume .Ador cantecul maramuresean ,dar cum doineste Ileana nu doineste nimeni ,din adancul sufletului ei da tot ce e mai bun pentru iubitorii de folclor ,folclor adevarat ,din Maramuresul nostru sfant si drag.

  9. aron ionel says:

    Ileana Matius este un om pe care rar il intalnesti dar care este painea lui DUMNEZEU.Intalnirea mea cuILEANA MATIUS se datoreza unui bun prieten CRISTI TOMA un mare producator tv ,caruia ii multumesc.Draga Ileana sa te tina DUMNEZEU sanatoasa si mereu vesela cum te stiu ,si te rog nu uita ca voi fi alaturi de tine mereu. Cu respect si admiratie cel mai mare admirator al tau IONEL(cu pozele)

  10. Vasile palincas says:

    Ciao sunt ferm convins dacà ati amintesti de mine cand eram hoinar prin Satu Mare. Ciao o cariera plinà de satisfactii mi dor de tine si de fratele tau . Ciao

  11. alb raul florin says:

    Ileana Matoş un om deosebit!!!:-h

  12. toti artistii maramureseni cinta frumos ,dar ileana matus prin cintecele ei ,te face de multe ori sa plingi ,pentru ca ,in cintececele ei ne regasim fiecare dintre noi

Lasă un răspuns

