O vedetă populară: Adriana Hagău “ Folclorul este cea mai mare bucurie şi pasiune din viaţa mea”



O vedetă populară: Adriana Hagău

Folclorul este cea mai mare bucurie şi pasiune din viaţa mea

Născută pe 24 iulie, în satul Segagea, comuna Poşaga, judeţul Alba, Adriana Hagău aduce cu ea cântecul oamenilor de la munte. Pe valea scăldată de apele Arieşului, cuvintele prind viaţă şi mai departe sentimente se transformă în fapte. Dacă vii din această zonă nu ai cum să nu fii un om sensibil, călit totuşi de viaţa aspră a oamenilor de la munte. Drumurile o duc spre Cluj Napoca, unde câţiva specialişti în ale folclorului îi deschid nişte porţi spre lume. În 2004 editează un album, după ce ani al rândul a participat la concursuri şi festivaluri.

Rep: Propun să începem cu începutul, cu locurile copilăriei tale, comuna Poşaga din judeţul Alba. Privind în urmă, spre anii copilăriei, cum îţi aduci aminte de satul copilăriei?

Adriana Hagău: La fel ca atunci când am plecat din satul meu pentru că retrăiesc acele momente ori de câte ori mă întorc în acel loc pentru a-mi revedea părinţii şi fraţii. E vorba de aproape 20 de ani pe care mi i-am petrecut în Poşaga pentru că acolo am făcut şcoala, acolo am muncit şi de acolo am plecat în lume.

Rep: Hai să individualizăm puţin acel loc. Unde se află Poşaga pentru cei care nu au vizitat niciodată acel loc?

Adriana Hagău: Eu provin dintr-un sat mai mic, Segagea, comuna Poşaga, aproape de Băişoara, pe Valea Arieşului.

Rep: De la aşezări şi oameni, pentru că am stabilit geografic locul unde ai crescut să revenim puţin la acel filon de care ţi-ai legat într-un fel cariera şi anume muzica populară. Cum s-a produs întâlnirea ta cu muzica populară?

Adriana Hagău: De mică m-am întâlnit cu muzica populară şi tot de la o vârstă mică am ştiut că acesta va fi drumul meu, acela de a cânta. Aşa simţeam eu şi asta voiam şi cântam tot timpul. Pe urmă voiam să pot pleca din locurile copilăriei să pot să ajung la oraş, ca orice copil care pleacă de la munte şi care vrea să îşi croiască un drum în viaţă, să iasă din mediul acela, să facă şcoală şi un rost pe lumea asta. Am ajuns în Cluj, după terminarea liceului, m-am angajat pe urmă mi-am urmat studiile. Atunci a început colaborarea mea cu oamenii de muzică din Cluj Napoca. Am urmat Şcoala de Arte,clasa de canto şi acordeon, iar pe urmă am avut o colaborare cu Ansamblul studenţesc “Mărţişorul” cât am fost studentă, pe urmă turnee şi festivaluri…

Rep: Am trecut destul de repede prin ceea ce înseamnă împletirea vieţii tale cu muzica. Să ne întoarcem puţin la momentul debutului oficial, care crezi că a fost momentul în care ai fost numită interpretă de muzică populară?

Adriana Hagău: Cred că acel moment a fost în anul 1998, când pe canalul TVR2 era o emisiune de folclor numită “De la lume adunate”, realizată de Niculina Merceanu şi am înregistrat cu această ocazie, la Sala Radio, iar ulterior am făcut şi filmările la Televiziunea Română pentru o doină, o învârtită şi două ţarini. Aşadar am înregistrat atunci patru cântece, iar primul album l-am înregistrat abia după doi ani, în Cluj. Cred că acesta a fost principalul punct de plecare. Au mai fost şi câteva festivaluri, la Jidvei, la “Strugurele de aur”, pe urmă am obţinut locul I la Festivalul de Cătănie din Cluj Napoca, iar acolo a început o altă colaborare cu doamna Mărioara Murărescu de la TVR. Cred că au fost mai multe momente în care mi-am confirmat calităţile vocale.

Rep: Cât de mult contează să întâlneşti un profesionist în domeniu la începutul carierei?

Adriana Hagău: Contează foarte mult să întâlneşti oamenii cu care să poţi să colaborezi. Pentru mine a fost un noroc să-l întâlnesc pe domnul Gelu Furdui, redactor la Radio Cluj, apoi Ovidiu Barteş, un violonist al acestui neam. Pe mine m-au ajutat foarte mult oamenii cu care am colaborat şi vorbesc aici de instrumentişti, pentru că am făcut Şcoala de Arte dar nu pot spune că acolo am învăţat neapărat să cânt. Eu am învăţat să cânt, cântând în faţa oamenilor şi în fiecare zi încercam să învăţ cât mai mult posibil. Au fost mulţi oameni de la care am învăţat ceva.

Rep: Ale cui cântece şi doruri le cânţi?

Adriana Hagău: O parte din cântece le-am cules din satul meu natal. Am câteva cântece pe care le-am primit de la bunica mea. Pe altele le-am luat de la Arhiva de Folclor a Academiei de Muzică şi domnul Gelu Furdui, redactor fiind m-a ajutat cu privire la repertoriu. Nu este chiar aşa de simplu să mai găseşti acum folclor autentic. Cânt melodii de pe Valea Arieşului, Câmpie, iar pe CD mai am şi două jiene.

Rep: În anul 2004 ai reuşit să editezi un album. Spune-ne câteva cuvinte despre acest album “Anii tineri trec uşor”.

Adriana Hagău: Albumul “Anii tineri trec uşor” cuprinde 15 piese de pe Valea Arieşului, învârtite, purtate şi acele două jiene despre care am mai vorbit anterior. Doine nu am înregistrat cu toate că îmi doresc foarte mult. Pe următorul album, care sper să fie definitivat cât mai curând sper să fie cel puţin o doină dacă nu două. Ovidiu Barteş a fost cel care a orchestrat întregul album, lui i-a aparţinut conducerea muzicală, iar redactor al albumului a fost Gelu Furdui.

Rep: Ai o definiţie proprie a folclorului?

Adriana Hagău: Folclorul pentru mine este sufletul meu. Înseamnă aerul pe care îl respir cântându-mi supărarea şi bucuria. Viaţa nu este chiar aşa de uşoară în munţi, însă eu am cântat şi asta m-a ajuta pe mine în viaţă. Folclorul este bogăţia acestui neam, bogăţia sufletească a unui neam. Folclorul este cea mai mare bucurie şi pasiune din viaţa mea.

Rep: Care sunt numele de interpreţi de muzică populară care îţi vin în minte acum?

Adriana Hagău: Drăgan Munteanu, Irina Loghin, Sofia Vicoveanca, Mariana Drăghicescu.

Rep: Îţi plac şi alte zone etnofolclorice, înafară de zona pe care o reprezinţi?

Adriana Hagău: Îmi place zona Sibiului foarte mult şi îmi plac cântecele Irinei Loghin, acelea mai vechi pe care le auzeam eu când eram copilă.

Rep: Dă-mi un exemplu de un tânăr interpret de muzică populară pe care îl vezi mare interpret peste ani.

Adriana Hagău: O fată din Banat, Stepanescu, care cântă cântecele Marianei Drăghicescu.

Rep: Privind peste umăr în spate, de ce îi este cel mai dor Adrianei Hagău?

Adriana Hagău: De copilărie, atunci când ştiam să mă bucur de lucruri mărunte; atunci ştiam să mă bucur de ele. Mi-e dor de jocul satului şi de acel moment când am început să învăţ a juca. Sunt mândră că m-am născut la ţară!

Rep: Un cuvânt pentru cititori.

Adriana Hagău: Sunt onorată şi fericită că am ajuns la dumneavoastră. Sper să vă placă cântecele mele şi îmi doresc să revin cât mai curând.

A consemnat Mihai Teodor Naşca

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

