Maria Dan Golban: “Cred că prin folclor am reuşi să ne păstrăm calitatea de popor”


Maria Dan Golban: “Cred că prin folclor am reuşi să ne păstrăm calitatea de popor”

De: A consemnat Mihai Teodor Naşca

Interpreta de muzică populară Maria Dan Golban s-a născut într-o zi frumosă de mai, la poalele Muntelui Vlădeasa, în Frăsinet. Îndrăgeşte cântecul popular încă din şcoala primară, iar după parcursul unor festivaluri şi concursuri de profil are loc şi debutul oficial în 1994. Lucrează ca redactor – prezentator tv şi referent de specialitate la Centrul Creaţiei Populare Cluj. Realizează de ani buni emisiunea “Folclor nepieritor” la Televizunea NCN din Cluj Napoca şi iubeşte toate zonele etnofolclorice, însă cea mai aproape de suflet, după zona natală, este cea a Bihorului.

 

Pe Maria Dan Golban o puteţi cunoaşte mai bine şi accesând blogul http://folclornepieritor.blogspot.com Câteva episoade din viaţa Mariei puteţi citi şi în rândurile care urmează.

 

Rep: De unde începe povestea Mariei Dan Golban?
Maria Dan Golban: Povestea  mea începe dintr-un sat de la poalele Muntelui Vlădeasa, un sat pe care eu îl voi iubi toată viaţa. Am un motiv în plus pentru a face asta şi anume, numele satului meu cred că s-a auzit pentru prima dată într-unul din cântecele mele: “De la Frăsinet la vale”. Acolo am cântat pentru prima dată în faţa publicului, dacă public poate fi numit acel colectiv de părinţi care au venit la serbarea de sfârşit de an şcolar când eu am terminat clasa a I-a. Atunci am cântat în faţa colegilor şi a părinţilor, inconştientă la acea vreme de ce înseamnă cântecul, dar cu mare, mare drag pentru el.

Rep: Când s-a produs întâlnirea cu cântecul popular?
Maria Dan Golban: Pe acest drum, poate începând chiar de atunci, de la şase ani, de multe ori m-am gândit că poate ar trebui să mă aplec mai mult spre fenomenul folcloric, însă am făcut acest lucru abia pe la 16-17 ani, când am început să merg la festivaluri în calitate de concurent. Cu alte cuvinte nu m-am trezit direct la televiziune sau pe posturile de radio, ci întâi am trecut prin acea şcoală a concursurilor, am avut acea întâlnire cu specialiştii care să-mi spună ce nu e bine şi ce e bine şi care să gireze la un moment dat pentru mine, lucru de care mă bucur foarte mult pentru că s-a întâmplat asta în cadrul a destul de multe festivaluri care mi-au adus rezultate frumoase.

Rep: Care este mometul debutului oficial?
Maria Dan Golban: Cred că asta s-a întâmplat în anul 1994, când, la Bucureşti am participat la “Topul Tinerilor Interpreţi”, întrunind atât sufragiile publicului cât şi ale juriului. Am luat “Topul absolut”, aşa s-a numit atunci, în luna octombrie a anului 1994. Erau două serii de note: una dată de public şi celaltă dată de juriu. Am luat punctaj maxim de la ambele şi asta a însemnat enorm pentru mine, am simţit că întradevăr a fost un punct în care, ştiu eu, anumite merite ale mele au fost recunoscute.  De acolo au început şi înregistrările. Dealtfel, înregistrări la Radio Cluj am din 1993, chiar cu un an înainte şi sigur că eu am făcut şi altceva   pe acest drum, nu m-am  limitat la a cânta doar, pentru că începusem să conştientizez că nu poţi trăi doar cântând. Cântecul face parte din viaţa noastră şi ne umple sufletele de bucurie, dar din păcate trebuie să şi trăim, aşa încât am terminat o facultate de ştiinţe economice. Iată un domeniu diferit faţă de lumea care mi-a devenit nu numai pasiune ci şi profesie, întrucât astăzi sunt refernt de specialitate la Centrul Creaţiei Populare Cluj.

Rep: Ale cui doruri sunt cântate în cântecele Mariei Dan Golban?
Maria Dan Golban: Nu doar ale mele, ci şi ale satului meu, ale oamenilor satului meu, ale satelor noastre, deşi fiecare dintre noi ne identificăm prin ceea ce facem cu locurile natale.

Rep: Iubeşti şi alte zone etnofolclorice decât cea pe care o reprezinţi pe scenă?
Maria Dan Golban: Fără îndoială îmi sunt dragi toate, dar aproape de suflet îmi este Bihorul, poate nu întâmplător. Peste Vlădeasa este Stâna de Vale, începe Bihorul şi poate şi faptul că am învăţat să joc pe melodii cu influenţă bihoreană, poate de aceea îmi e tare dragă această zonă, îmi sunt dragi glasurile ce ne sunt aduse spre ascultare. Îmi e drag Maramureşul, îmi sunt dragi zonele care au reuşit să îşi păstreze pitorescul, autenticul, originalul… Mă bucur tare mult când ascult cântece şi urmăresc jocurile tradiţionale din Moldova, Bucovina, Doljul, Teleormanul. Tot folclorul nostru este frumos!

Rep: La care ansamblu ai activat pentru prima dată?
Maria Dan Golban: La Ansamblul “Fluieraşul” de pe lângă Fabrica de încălţăminte “Clujana”.
Rep: Unii sprijină folclorul, alţii se sprijină de folclor. Cum comentezi?
Maria Dan Golban: Pe mine mă întristează extrem de mult, următorul fenomen: am constatat tot mai mult la noi că foşti dansatori, care cel mult pot să se erijeze în instructori, nu în coregrafi aşa cum îşi spun, montează dansuri în satele noastre, neavând habar ce se juca în acel sat, neajutându-i nici pe copii să ştie ce se juca în acel sat. Montează Crihalma, Codru, montează orice altceva ce nu are legătură cu noi. Nu sunt împotriva cunoaşterii acestor dansuri, dar cu condiţia ca acei copii să ştie de unde vin dansurile, nu înainte de a-şi cunoaşte propriile tradiţii, pentru că în acest fel îşi păstrează identitatea. Cred că avem chiar obligaţia să nu îi lasăm să treacă prin lumea asta fără să cunoască cine le-au fost străbunii, ce au cânta, ce-au jucat, ce obiceiuri au avut ai lor.

Rep: Cu cine ai fi vrut să realizezi o emisiune şi acum nu mai este printre noi?
Maria Dan Golban: Poate doar Maria Tănase. Eu l-am iubit extrem de mult pe Drăgan Munteanu, am avut bucuria să am o emisiune cu el, dar şi tristeţea ca la o emisiune deja programată să nu mai fi putut să vină pentru că “a plecat”.  

Rep: Cum ai defini folclorul?
Maria Dan Golban: Folclorul înseamnă ceea ce poţi tu face pentru păstrarea identităţii unui loc, a unui popor  şi cred că este lucrul prin care am putea să ne exprimăm cel mai bine în contextul european, acum când toate valorile tind să piară. Cred că prin folclor am reuşit să ne păstrăm calitatea de popor.

Rep: Un cuvânt pentru cititori.
Maria Dan Golban: Le urez o primăvară frumoasă cu cântecul mereu în suflete.
 

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

