Veta Biriş: Rampa mea de lansare a fost aici, la Tîrgu Mureş


Vă propun să o cunoaştem pe Veta Biriş şi altfel: în poveşti şi amintiri, condimentate cu păţanii din turnee. Veţi vedea cum s-a cuibărit “Cântecul Iancului” în sufletul Vetei Biriş şi, mai ales, cum a ajuns faimoasă interpretând cântecul patriotic. Tot aici puteţi afla care este legătura de suflet a artistei din Veseuş cu municipiul Tîrgu Mureş.

 

Rep: Ne plac poveştile… însă nu toate poveştile au un final atât de frumos. Să ne întoarcem la poveştile Vetei Biriş şi de acolo, din casa părintească să ajungem la cântecul patriotic.
Veta Biriş: Poveştile despre război… Eu provin dintr-o familie cu mai mulţi fraţi. Părinţii mei au fost ţărani şi am locuit dintotdeauna la ţară, de fapt nici azi nu mi-am părăsit satul, am rămas acolo. Probabil nici nu ştiau mama şi tata să îmi spună poveşti cu “Capra cu trei iezi”. Mama ne spăla hăinuţele şi ne făcea mâncare, timp în care tata ne aduna în jurul lui şi ne spunea poveşti din timpul războiului şi noi eram foarte curioşi să ne spună poveştile lui dureroase şi triste. Pe mine, nu că m-au afectat, însă mai şi cânta, şi toate acele cântece pe care ni le cânta tata mi s-au lipit şi au intrat în suflet şi probabil mai târziu am început să îmi aduc aminte de cântecele pe care mi le cânta tata. Am început să cânt pe la 16 -17 ani, apoi m-am măritat, la 17 ani şi jumătate, iar în urma unei perioade mai triste mi-am adus aminte de “Cântecul Iancului”. Au urmat apoi şi alte cântece şi aceasta a fost apropierea mea de cântecul istoric. Recunosc că nu am ştiut foarte mulţi rapsozi populari care să îmi cânte cântecul istoric pentru că nu îl cânta oricine, ci doar acei care au trăit acele momente din timpul războiului.

Rep: Conştientizaţi în acele timpuri ceea ce vi se povestea şi aţi versificat ulterior ceea ce vi se spunea într-o poveste?
Veta Biriş: Chiar atunci când ni le povestea nu aveam cum, că eram prea mică, dar eu nu am creat nici un text patriotic. “Cântecul Iancului”, “Cântecul lui Horea”, “Cântecul Sergentului” sunt cântece ale căror versuri le-am găsit în cărţi sau mi le-a cântata tatăl meu, aşa cum este şi cântecul “Ne întoarcem iar biruitori”. Sigur că mai târziu, pe baza a ceea cea mi-a spus tata şi ceea ce am văzut la televizor, mi-am făcut şi eu o imagine despre război, despre cântecul patriotic.

Rep: Să ne întoarcem acum la un alt subiect, o altă poveste despre un moment pe care l-am numit debut oficial, se întâmpla cu ceva ani în urmă, în cadrul unei emisiuni numite “Dialog la distanţă”.
Veta Biriş: O spun cu mândrie de fiecare dată, rampa mea de lansare a fost aici, la Tîrgu Mureş. Mi-aduc aminte… cine m-a descoperit pe mine pentru prima emisiune şi primul concurs “Dialog la distanţă” a fost Ştefan Birtalan. A venit la noi la Jidvei şi mi-a spus aşa: “Atât de frumos cânţi… că nici nu ştiu să-ţi scriu pe note! ”. Recunosc că la vremea aceea m-a impresionat. În urma selecţiei pe care a organizat-o, aşa s-a stabilit ca eu să reprezint Regiunea Autonomă Maghiară Mureş, pe vremea aceea, la “Dialog la distanţă”. Tot atunci, în acea perioadă, a avut loc un concurs pe ţară, la Tîrgu Mureş, unde se cânta ca şi acum, cu staţie. Era preşedintele juriului Tudor Jarda. A apărut la balcon şi mi-a spus să nu cânt la staţie ci să cânt live. Ştiu că l-am impresionat şi i-a plăcut foarte mult cum am cântat. Primele mele înregistrări tot la Tîrgu Mureş au fost făcute, la Radio Tîrgu Mureş. Am avut destul de multe spectacole în acest oraş, până la un moment dat când au apărut persoane care nu erau prea de acord cu ceea ce făceam eu, nu le port pică dar aşa a fost să fie. Eu mai vin şi acum la diverse evenimente în acest oraş, însă nu la foarte multe spectacole.

Rep: Vorbim despre spectacole şi amintiri şi trebuie să ne oprim măcar la o păţanie dintr-un spectacol.
Veta Biriş: De confundat nu m-a confundat nimeni niciodată. Probabil acesta a fost şi norocul meu, că nu am putut fi copiată sau confundată. Acum vreo 25 de ani erau multe spectacole, şeful nostru de la cultură era în lojă, Furdui cânta mai pe la început, iar apoi urmam eu. Şi s-a gândit că ce ar fi să apară în ţinuta în care se afla după ce se dezbrăca de hainele tradiţionale, în culise, în timp ce eu cântam. Încep eu să cânt “Cântecul Iancului”, cu o ţinută sobră şi toţi erau pe laterale şi aşteptau reacţia mea când să îmi întorc capul şi îl văd pe el mai dezbrăcat aşa. Când l-am văzut am tresărit, m-am oprit, deja preşedintele de la cultură o luase la fugă. Pe autobuz, acesta m-a întrebat de ce m-am oprit în timpul cântecului. Eu i-am spus: “uitaţi ce-a făcut Furdui,  s-a dezbrăcat şi a venit acolo cu dansatorii”. Evident că nimeni nu a vrut să recunoască, deşi acest lucru era pus la cale de toţi. O altă păţanie cu Drăgan Muntean şi Ioan Bocşa. Ne ducem la un spectacol, mă iau ei la mijloc şi trebuia să cântăm “Hai să-ntindem hora mare”. Cred că era o sărbătoare de Unire, undeva într-o comună pe lângă Mediaş. M-au luat între ei şi au început să mă pişte pe la spate amândoi. Ne-am apucat toţi trei de râs că nu am mai putut cânta, am ieşit în culise, ne-am reîncărcat forţele, am revenit şi ne-am cerut scuze şi am început să cântăm normal.

Rep: Există în viaţa aceasta vreo parte pe care aţi dori să o schimbaţi, să îi daţi o altă turnură?
Veta Biriş: Nu cred că aş vrea să schimb ceva. Ce regret şi ce mi-aş dori e să o mai am pe mama, să o preţuiesc mai mult decât am preţuit-o, cu toate că nu am crezut că e aşa de grea despărţirea de părinţi, şi mai ales de mamă. Atât de mult am suferit pentru că ea m-a iubit foarte mult, pentru ea eu eram frumoasa ţării. Ea a fost omul care m-a împins de la spate, pentru că eu am fost o fire foarte închisă, o fire retrasă. Tot timpul, unde mergeam, eu spuneam că nu am cântat bine, iar ea îmi spunea că eu am cântat cel mai bine. Am suferit mult când nu am mai avut-o şi m-am liniştit după vreun an de zile când am întâlnit-o pe Sofia Vicoveanca, care mi-a spus că oricât de mult aş fi făcut pentru mama tot timpul aş fi avut ceva să îmi reproşez. În rest, îi mulţumesc lui Dumnezeu pentru tot ce mi-a dat.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

