Maria Moldovan: “Doamne, atât am reuşit să fac şi pentru asta îţi mulţumesc!


Fiecare dintre noi încercăm, măcar acum, să ne ridicăm puţin din punct de vedere spiritual. Pentru fiecare dintre noi, această perioadă premergătoare Sfintelor Paşti îşi are înţelesul şi trăirile sale. În acest număr dedicat sărbătorii Învierii lui Iisus Hristos, dorim să aflăm cum se pregăteşte Maria Moldovan pentru un astfel de eveniment. Cine o cunoaşte pe interpreta Maria Moldovan ştie că are mereu o doză de optimism din care împarte şi celorlalţi. S-a născut în localitatea Tîrnăveni, însă copilăria şi-a petrecut-o în Valea Izvoarelor. Împreună cu mama sa, în anii copilăriei participă la nunţi, unde este pusă să cânte romanţe, pentru a-i face pe plac mamei. Cu timpul ajunge să urmeze Şcoala Populară de Artă şi îşi perfecţionează tehnica vocală. Pe lângă profesoara Papp, un sprijin profesional a găsit şi în profesorul etnograf Vasile Conţiu. Prin participarea la Festivalul de romanţe de la Tîrgovişte îşi face cunoscută vocea în ţară.

Rep: Maria Moldovan, suntem într-o perioadă mai specială, aceea în care probabil despre pricesne vom vorbi mai mult, tocmai de aceea pentru că ştiu, pe lângă cântecele acelea de petrecere, foarte mişcate, ai o apetenţă mai specială pentru romanţe şi mai mult pentru pricesne. Cum a intrat priceasna în viaţa ta?

Maria Moldovan: Cred că a intrat odată cu viaţa mea, dacă de mic, de când deschizi ochii şi auzi aceste cântări, e imposibil să nu le îndrgeşti şi aşa se întâmplă, cine ascultă operă în familie, când este mic, când creşte mare  acest gen îl îndrăgeşte. Tata a fost cantor la biserică timp de 50 de ani şi foarte multe pricesne a ştiut. De la tata le-am învăţat. Avea un repertoriu foarte vast şi cunoştinţe vaste despre ceea ce înseamnă biserică, despre cântările care se cântau în biserică. Am învăţat şi de la mama. Într-adevăr se mai transformă sufletul omului şi devine mai liniştit, dar şi romanţa, ca şi cântecul religios, de mică le-am învăţat. Pe Mureşul de Jos, dacă ai observat, şi la nunţi se cântă nu neapărat romanţă, cântecul liniştit, cântecul de ascultat, unii îi spun cântec bătrânesc. De doină nici nu am ştiut la noi. Bine, că noi nu suntem o zonă cu foarte mult folclor şi tradiţii. Suntem puţini români în satul unde am copilărit. Doina am abordat-o mult mai târziu, când am fost sigură că îmi vibrează sufletul şi glasul, deoarece pentru doină, priceasnă şi romanţă trebuie să ai o anumită stare, nu le poţi cânta oricând şi oriunde.

Rep: Revenim puţin la sărbătoarea şi săptămâna dinaintea Paştilor. Pentru Maria Moldovan cum este săptămâna dinaintea Sfintelor Paşti? Cât de încărcată este de simboluri?

Maria Moldovan: De cele mai multe ori îmi fac un bilanţ şi îmi dau seama că nu am respectat tocmai cum ar fi trebuit postul, nu am reuşit să ţin tot postul, nu mi-am impus, fiindcă îmi e foarte greu să îmi impun ceva. Îmi este frică că nu îl pot duce la bun sfârşit şi nu vreau să am mustrări de conştiinţă, dar o să fac şi treaba asta. Multă lume ţine tot postul, printre care şi băiatul meu, de ani de zile postul Sfintelor Paşti e lege pentru el. Mă străduiesc să fac lucruri practice. La noi la biserică se fac slujbe numite “adoraţii”, slujbe minunate, rugăciunile sunt foarte frumoase. În Săptămâna Mare o să fie iarăşi slujbe frumoase, dar eu nu o să pot merge datorită problemelor pe care le am la un picior, dar am să citesc, am să mă reculeg şi vreau să spun că în ultimii ani n-am mai pus aşa bază pe mâncăruri, pe reţetele pe care le făceam. Nu mă mai stresează acest lucru. Acum pun bază pe credinţă. Mă gândesc la Iisus, cât de sărăcăcios a trăit, cum a venit pe lume, unde a venit pe lume, cum a plecat din lume, şi atunci lucrurilor  acestea mărunte nu le mai acord importanţă. Vreau să trăiesc sărbătoarea aşa cum trebuie trăită.

Rep: Şi după o săptămână de patimi, evident e sărbătoarea Sfintelor Paşti. Un artist în perioada aceasta a cam stat, a mai făcut filmări la o priceasnă două, trei, dar vin Paştele. Cât de mare importanţă are comuniunea şi comunitatea în zilele de Paşti, pentru că spuneaţi ceva mai devreme de copii, de lipsuri, de mese îmbelşugate, cât de mult contează ca cei dragi să fie aproape?

Maria Moldovan: Asta e cel mai important, din păcate în  foarte multe familii lipseşte câte un membru al acesteia, sunt în străinătate. Cu siguranţă se gândesc la ei dar asta după ce ai trecut sărbătoarea şi Învierea şi sărbătorirea în sine a Sfintelor Paşti. E frumos ca familia să fie împreună, este cea mai mare binecuvântare, pentru că orice ar fi pe masă dacă eşti mulţumit că cei dragi sunt lângă tine, dacă eşti sănătos cred că nu mai pui bază pe reţetele pe care le faci. Eu cânt în corul de la biserică. Atunci când cânţi, parcă te înalţi, îţi întâreşti sufletul când cânţi “Hristos a înviat”. Văd atâta lume tristă, cei mai mulţi sunt trişti atunci când sunt singuri, când doresc să  aibă pe cineva lângă ei măcar din când în când. Sunt copii care nu îşi prea vizitează părinţii, până au avut şi le-o dat, au venit, i-au căutat. Astăzi pensionarii au pensii destul de mici şi nu le mai pot da copiilor. Nu pot generaliza, dar în jurul meu văd oameni trişti deoarece nu mai sunt vizitaţi poate nici de prieteni. În Săptămâna Mare ar trebui să spui „Doamne, am păcătuit şi iartă-mă”. Tot ce poţi să faci, să faci cu gândul la Dumnezeu şi la cel de lângă tine eu zic că e bine primit şi mai faci un pas pe scara aia despre care tu ziceai, pe lângă rugăciunile făcute.

Rep: Un mesaj de Paşti pentru cititori.

Maria Moldovan: Celor care citesc aceste rânduri le doresc ce îmi doresc şi mie, le doresc să fie împăcaţi, să fie mulţumiţi, să nu fie singuri, să aibă speranţă de mai bine şi toate să le vadă prin jertfa lui Iisus, care a făcut atât de mult pentru noi. Doresc ca fiecare atunci când îşi  fac bilanţul săi spună: Doamne atât am reuşit să fac şi pentru asta îţi mulţumesc!

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

