Violeta Man: “Folclorul este mai frumos ca un soare, nu poţi fără el”


Cu Violeta Man nu te plictiseşti niciodată. Are darul povestirii de parcă de fiecare dată când asculţi trăieşti evenimentele povestite. Provine dintr-o familie numeroasă şi cu un nume în viaţa artistică. Povestea ei începe în Arşiţa, lângă Hodac, apoi la numai patru ani, este înfiiată în Ideciu de Jos, iar viaţa o mână prin diverse locuri, actualmente locuieşte în Germania. Începe să cânte la 16 ani, activând apoi fie ca dansatoare fie ca solistă. Propun să îi aflăm povestea mai pe îndelete în cele ce urmează.

Rep: Porim povestea Violetei Man în Arsiţa, un sătuc micuţ, acolo lângă Hodac. Cum începe povestea Violetei Man?
Violeta Man: Începuturile mele, întradevăr sunt în satul Arşiţa, un sat aproape de soare, un sat nemaipomenit, împădurit, are stânca Arşiţa. Acolo este o peşteră care încă nu a fost descoperită de multă lume. Am cinci fraţi din prima căsătorie a lui tata şi încă trei din a doua căsătorie şi încă unu care era din prima căsătorie a mamei. Deci în total suntem nouă fraţi, foarte mulţi nepoţi, şi străneăpoţi şi îs mândră de familia mea numeroasă care, toată cântă.
Rep: De la Arşiţa la Ideci cum s-a ajuns? Peste deal o să îmi spuneţi…
Violeta Man: Peste deal, aşa mi-am dat drumu’ cu sania şi am ajuns în Ideci. De fapt am venit cu trenu mic, atunci era tren mic. Acum nu mai este. M-au adus naşii de cununie ai părinţilor mei. Mama a fost foarte bolnavă după o naştere. S-a şi stins din viaţă chiar în urma acestei naşteri. Dumnezeu să o odihnească! A rămas un frăţior de nouă luni, şi eram cu toţii mici. Eu am avut patru ani jumate, aproape cinci, şi au venit naşii de cununie şi pe mine m-au înfiat în Ideci, iar sora mea, Elena care acum stă în Solovăstru matuşa mea, sora  mamei şi restul au rămas. Pe urmă sora mea mai mare s-a căsătorit, fratele meu s-a mutat în Hunedoara şi aşa ne-am împărţit în toată lumea asta.
Rep: Există un moment, un reper atunci când poţi să spui că te-ai întâlnit cu muzica populară?
Violeta Man: Mama cânta foarte frumos, mama mea originală. Şi mama mea a doua cânta frumos. Am avut norocu să am în familie părinţi care ştiu cânta, chiuii. Mama mea naturală avea o voce foarte frumoasă şi să şti că ţin minte o melodie de la ea: „Eu mă duc cu oile/ Pe câmpu cu florile/ Eu mă duc cu mieluşei/ Pe câmpu’ cu ghiocei.” Cântarea asta o cânta mama când eram eu mică. Tata cânta la fel de frumos. Doinea, îi plăcea ţigăneasca. Asta era cântarea lui. Tata avea boldă, mama era lozăşiţă şi eu cântam acolo pe masă, pe tejghea în boldă. Pe urmă am avut norocul cu o învăţătoare Reli, Aurelia o chema, care a stat la noi în gazdă la Ideci. Doamna învăţătoare avea o ureche perfectă şi dirija corul. Eu eram de mică solista corului. Încet, încet uite aşa m-am ridicat. Realitatea e că, adevărat de cântat m-am apucat cam la şaisprezece ani. Am participat la diferite concursuri, am luat locul întâi şi pe urmă am ajuns aici la  Tîrgu Mureş la diferite ansambluri, că erau mai multe, ba dansatoare, ba solistă. Aveam activitate, se cereau multe şi era foarte foarte fain. În 1972 am plecat la Miercurea Ciuc, prin concurs, şi de acolo a început adevăratul meu drum în cântul popular. Am făcut primele discuri, primele mele înregistrări în Radio Bucureşti. Alexandru Fabian m-a descoperit în Miercurea  Ciuc. Pe timpuri veneau redactorii din Bucureşti şi căutau tineri interpreţi, şi atunci am înregistrat „Dragu-mi la veselie”, „De-a bota ” şi două doine învăţate de la tata şi de la mama.
Rep: Cu  siguranţă există momentul debutului, ce festival, ce concurs, ce moment din viaţa dumneavoastră artistică a considerat debutul în muzica populară.
Violeta Man: La saisprezece ani, aici în Tîrgu Mureş a fost un concurs la care am participat. A fost primul meu concurs într-un oraş mare. Eu din clasa a cincea am făcut şcoala de muzică în Bucureşti. Nu am reuşit să rămân acolo fiindcă părinţii mei nu m-au lăsat. Tata era cioban, iar în vacanţe veneam acasa, şi mergeam cu el la oi în Călimani, dădeam în strungă, eram “băiatu lu’ tata”, nu eram “fetiţa lu’ mama”. Îmi spunea tata „mă băiete”, mulgeam oile, dădeam în strungă. Mi-o făcut tata pat în brad ca să nu mă mânce ursoaica. Am avut o copilărie frumoasă, dar îmi era dor aşa cum îmi este acuma de oamenii mei, aşa îmi era atunci dor de copii, de scăldatul în Mureş, de cireşe, de toate năzbâtiile, de animalele de acasa.
Rep: Violeta  Man nu este singura din familie care a apucat pe acest drum. În familia Man, respectiv celelalte derivate de nume care au apărut de-a lungul timpului în rădăcinile familiei există şi soră, şi nepoată, există şi alţii care  mai cântă…
Violeta Man: Toţi fraţii mei ştiu să cânte şi am înregistrat cu surorile mele multe colinde. Împreună am fost şi la alte posturi de televiziune, dar cea mai consacrată este sora mea, Mărioara Man Gheorghe, şi cea mai cea dintre cele mai este nepoata mea, Elena Gheorghe, care zic eu, cântă foarte frumos. Chiar am văzut-o la televizor când a interpretat “Balada Iancului”. Mulţi solişti de muzică populară nu o interpretează aşa de frumos ca ea.
Rep: Cât de multe piese a reuşit Violeta Man să înregistreze până acum, în ce constă repertoriul din punct de vedere cantitativ dar şi calitativ.
Violeta Man: Am foarte multe piese. Înainte de revoluţie am înregistrat un disc în “Electrecord”. Tîrgu Mureşul mi-a cerut 17.000 de discuri, atunci se făceau comenzi, dar mi le-au “puşcat” cu revoluţia şi nu a mai apărut. Materialul există, sper ca odată să ajung să valorific aceste piese. Am în repertoriu cam 86 de piese, multe au dispărut, tot cu revoluţia.
Rep: Dintre cei care şi-au pus amprenta asupra carierei Violetei Man, ce nume puteţi aminti?
Violeta Man: Sunt oameni dragi mie şi care au contribuit la evoluţia mea artistică, care m-au format: învăţătoarea mea, cel care m-a descoperit a fost Pavel Tornea care a dus mulţi mureşeni la şcoala de muzică printre care şi Dorina Oprea, Alexandru Fabian care atunci era redactor şef la Radio Bucureşti şi chiar sunt solişti care m-au ajutat, m-au sprijinit şi m-au încurajat ca şi Fraţii Petreuş. Cu ei am fost colegă şapte ani la “Ţara Oaşului”, din Satu Mare. Cu ei am avut foarte multe spectacole, a fost cea mai frumoasă perioadă a vieţii mele.
Rep: Cinci nume de interpreţi care vă vin în minte.
Violeta Man: Fraţii Petreuş, Lucreţia Ciobanu, pe care o iubesc şi o respect, Viorel Costin care a fost un coleg foarte bun, Tiberiu Ceia, Maria Pietraru, Ion Dolănescu, Irina Loghin, cu Maria Ciobanu am cântat o singură dată la Bucureşti la Sala Sporturilor. Am cântat cam cu toţi artiştii din generaţia mea. Am fost angajata Filarmonicii din Arad şi l-am avut ca dirijor pe Ioan T. Florea, mare culegător de folclor care mi-a şi dat câteva piese foarte bune cu care am câştigat locul II pe ţară la Cântarea României la profesionişti şi sunt foarte mândră cu acest titlu.
Rep: Ce este folclorul?
Violeta Man: Folclorul este ceva foarte, foarte frumos, este o urzeală pe care trebuie să o respectăm, urzeala e făcută dintr-un fir şi dacă firul s-a rupt atunci şi urzeala are o defecţiune. Aşa este şi folclorul, dacă undeva şchiopătează nu mai e folclorul original. Întotdeauna am căutat ca repertoriul meu să fie de la bază, să îmi respect linia melodică, tradiţia. Când am ales melodia, am cules-o. Mergeam peste deal la Potoc şi erau să mă mânce lupii că am căzut într-o viscolitură cu magnetofonul în mână şi plângeam acolo. Îmi era de magnetofon, nu de mine, că mi se duc piesele. Folclorul întotdeauna trebuie să îl respecţi, că atunci este mai frumos ca un soare, ca ziua, ca aerul, nu poţi fără el.
Rep: Acum locuiţi în Germania, ce transmiteţi celor care vă urmăresc spectacolele, vă ascultă piesele.
Violeta Man: Zi şi noapte mă gândesc la oamenii mei de acasă, la fraţii mei, la neamurile mele, la prietenii mei. Eu şi duşmanii mi-i consider prieteni, le mulţumesc că mă pomenesc. Le transmit tuturor numai sănătate în primul rând, că numai cel care a suferit ceva foarte grav ştie să respecte cuvântul sănătate. Sănătatea e cea mai scumpă din lumea asta, dacă nu vezi te loveşti de toate, dacă nu ai sănătate nu te bucuri de nimic, iar dacă Dumnezeu şi Maica Sfântă mă ajută în continuare, cum m-au ajutat până acum de am reînviat. Multă sănătate, bucurie, să asculte soliştii, să îi selecteze pe cei buni, aşa cum grâul trebuie selectat, şi batoza noastră, să folosim termenul ăla popular, este publicul. Melodiile noastre trebuie să transmită ceva, să rămână în urechea ascultătorilor şi a iubitorilor de folclor

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Violeta Man: “Folclorul este mai frumos ca un soare, nu poţi fără el”

  1. maria golban spune:

    Regasind-o pe Violeta Man, mi s-a umplut sufletul cu bucuria pe care un asemenea om o degaja, e un munte de energie debordanta, de talent, de bunatate si…de altruism.
    Felicitari, Mihai si…multumiri pentru aceste „aduceri aminte”.

  2. man spune:

    Sa ne traiesti draga prietene Mihai Nasca. Multumesc lui Dumnezeu ca ne-a dat un adevarat prieten ,om de omenie cu mult bun simt ,cunoscator si iubitor de folclor,frumos si adevar. Nici noi nu ne plictisim niciodata de un om ca tine,de un adevarat realizator de emisiuni folclorice draga Mihai Nasca. Eu sint convinsa ca toti telespectatori emisiuni”VIATA MURESANA” sint bucurosi si multumiti de tot ceea ce le prezinti: artisti cu repertoriu original si voci deosebite din toate zonele tari, diferite obiceiuri ,traditi , porturi populare,etc.a oamenilor de la tara. Si nu in ultimul rind frumoasele interviuri cu toti artisti de muzica populara unde ficare artist poate sa-si povesteasca viata personala si artistica ,iar cititori fideli pot sa fie informati cu tot ceea ce ii intereseaza. Multumesc Mihai Nasca pentru toata osteneala si pentru tot ceea ce faci pentru noi !

Lasă un răspuns

