Radu Arcălean: “Tradiţia populară trebuie păstrată aşa cum ne-au lăsat-o străbunii noştri”


Din lada de zestre îl scoatem azi pe Radu Arcălean din Arcalia, comuna Şieu Măgheruş, judeţul Bistriţa Năsăud, cel care s-a făcut cunoscut în momentul în care a decis să participe la o emisiune-concurs difuzată pe TVR, “Ploaia de stele”. Fiind unul dintre câştigători, a căpătat încredere şi a continuat să cânte muzică populară. Debutează pe scenă cu piesele “Ceteraşule vestit” şi “Murguleţ cu coamă rară”. Primul album îi apare în anul 2006, iar de curând a scos pe piaţă un alt album cu piese din folclorul bistriţean.
 

Rep: Unde a început povestea ta, Radu Arcălean?
Radu Arcălean: Povestea mea începe de acolo, din satul meu natal, unde de mic copil am început cu cântecul popular şi sunt foarte bucuros că am putut să aduc în faţa publicului drag şi iubitor de cântec tot ce am avut mai bun şi mândria mea de a duce la aceşti minunaţi oameni, noi valori.
Rep: Valori din ce sat, pentru că ne referim la un sat acum, la un loc unde te-ai născut.
Radu Arcălean: “Valoarea” mea vine din satul Arcalia, judeţul Bistriţa Năsăud, unde acolo mă regăsesc totdeauna cel mai bine şi mă simt acasă.
Rep: De fiecare dată spunem că începem să cântăm din grădiniţă, tu când ai început să cânţi? Cum s-a produs întâlnirea ta cu muzica populară?
Radu Arcălean: De mic copil mi-a plăcut să ascult la radio emisiunile de muzică populară, care erau pe atunci, spre  exemplu la Radio Antena Satelor. Şi de acolo am început. Am fost îndrumat de mama la serbările şcolare şi aşa am continuat să cânt. Primul pas l-am făcut la emisiunea “Ploaia de Stele”, difuzată la televiziunea publică, în urmă cu mai mulţi ani.
Rep: Revenim la  acel spectacol ce căuta  vedete în devenire, “Ploaia de Stele” şi putem să spunem că acest concurs este trambulina existenţei tale ca şi artist. Cum ai ajuns la acest concurs?
Radu Arcălean: Înainte de a participa la acest concurs mi-am dorit foarte mult să merg în spectacole şi festivaluri de folclor. Am vrut să văd dacă pot face faţă unor astfel de provocări. Doamna Mărioara Murărescu a fost persoana care mi-a spus că pot continua pe acest drum, că am voce şi pot prezenta în faţa publicului cântecele mele.
Rep: La ce spectacole şi festivaluri ai participat înainte de a ajunge la “Ploaia de stele”? De cine ai fost apreciat atunci?
Radu Arcălean: Am fost la festivalul “De Ispas, la Năsăud”, “Maria Tănase”, am fost la festivalul de la Cicârlău şi “Pană de păun”, desfăşurat la Bistiţa.
Rep: În ceea ce priveşte momentul în care poţi să spui că ai trecut în rândul interpreţilor, când a fost momentul oficial al lansării?
Radu Arcălean: Momentul oficial al lansării mele a fost atunci când a apărut primul meu album numit “Radu Arcălean” şi după lansarea acestui album m-am putut şi eu încadra în rândul tinerilor interpreţi de muzică populară.
Rep: Un an sau un eveniment care se leagă de acest lucru…
Radu Arcălean: Anul 2006.
Rep: Cine ţi-a servit drept model în acea perioadă, ca cine ai vrut să ajungi, cu cine ai vrut să semeni din punct de vedere artistic?
Radu Arcălean: Spre exemplu: Nicolae Mureşan, Cristian Pomohaci, Alexandru Pugna, Ioan Conea şi mulţi alţii.
Rep: În ceea ce priveşte oamenii care te-au ajutat, te-au sprijinit şi te-au îndrumat, oameni care ţi-au dat o mână de ajutor, din Bistriţa sau din celelalte locuri pe unde ai ajuns, despre cine vrei să ne spui?
Radu Arcălean: Au fost Cornelia Ardelean Archiudean, Valeria Peter Predescu, fie iertată, Nicolae Mureşan şi mulţi alţi colegi de cântec.
Rep: Cu ce piesă ai început, care a fost piesa cu care ai urcat pe scenă?
Radu Arcălean: A fost “Ceteraşule vestit” a lui Cristian Pomohaci şi “Murguleţ cu coamă rară”.
Rep: Acea zonă pe care o reprezinţi tu are condiţile propice pentru a culege folclor, pentru a valorifica ceea ce există acolo?
Radu Arcălean: Într-adevăr, la mine în zonă nu mai sunt oameni de la care să culegi folclor dar, cu timpul, eu am încercat din tot sufletul în cursul anului, cum sunt sărbătorile mari, să punctez câteva momente, aşa cum sunt la noi, în Arcalia, obiceiul  “Împănatul fetelor”, “Udatul fetelor”, am încercat să îi conving pe tinerii satului să poarte straiul de sărbătoare, să mergem să împănăm fetele, cu căruţe trase de cai înstruţaţi. Fetele ne pregătesc de mâncare, de băut şi sărbătorim împreună acel frumos eveniment.
Rep: Vorbim în câteva cuvinte despre înregistrările pe care le-ai făcut, ce ai înregistrat până acum, în ce constă repertoriul tău şi de unde l-ai luat?
Radu Arcălean: Aceste piese le-am cules din zona mea, zona Arcaliei, zona de Câmpie, cum spunem noi. Am înregistrat şase albune, trei de folclor, unul de colinde şi două de pricesne şi vreau să aduc publicului, dacă Dumnezeu îmi ajută, şi videoclipuri cu toate piesele mele pe care le-am  realizat.
Rep: Cam câte piese ai în repertoriul propriu?
Radu Arcălean: Am 48 de piese.
Rep: Ai spus că o parte din repertoriul tău aparţine regretatului, Ion Conea.
Radu Arcălean: Aşa este. Douăzeci şi două de piese aparţin regretatului, Ion Conea.
Rep : Care crezi că este piesa după care te recunoaşte publicul, chiar dacă nu ai o vechime foarte mare în acest domeniu?
Radu Arcălean: După şlagărul “Mulţumesc, mamă, frumos”, o piesă care place în mod deosebit publicului.
Rep: Dacă ar fi să te gândeşti acum la cinci interpreţi de muzică populară, care ar fi aceştia?
Radu Arcălean: Nicolae Furdui Iancu, Ionuţ Fulea, Mariana Deac, Sava Negrean Brudaşcu, Cornelia Ardelean Archiudean.
Rep: În această lume în care ne mişcăm şi noi, în care modernul a pătruns foarte mult, care crezi că este rostul folclorului?
Radu Arcălean: Tradiţia populară trebuie păstrată aşa cum ne-au lăsat-o străbunii noştri şi noi trebuie să ducem cântecul popular adevărat în faţa publicului, să prezentăm ceea ce e al nostru. E foarte important să urci pe scenă cu piesele tale, nu cu ale altora. Trebuie să aduci publicului ceva nou.
Rep: Ce este folclorul?
Radu Arcălean: Folclorul este o tradiţie populară, lăsată de înaintaşii noştri şi păstrată cu sfinţenie. Din păcate nu toţi păstrează cu sfinţenie cântecul popular.
Rep: Cam câţi la sută din tinerii interpreţi se slujesc de folclor şi câţi slujesc folclorulului ?
Radu Arcălean: Cam 25% sunt pentru folclorul autentic.
Rep: Când priveşti în urmă de ce îţi este cel mai dor?
Radu Arcălean: Îmi aduc aminte de începutul meu în lumea cântecului şi de acasă.
Rep : Un gând adresat mureşenilor.
Radu Arcălean: Le doresc tuturor mureşenilor să aibă parte de bine, sănătate şi belşug în toate.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

