Vlad Postolea: “Folclorul reprezintă viaţa şi sentimentele ţăranului român”


Fiecare dintre noi avem un har, o calitate. Mulţi dintre noi o ţinem doar pentru sufletul nostru, la alţii o descoperă cei din jur, iar din ultima categorie fac parte cei care sunt conştienţi de harul ce îl poartă şi îl disimulează cu bună ştiinţă. Tânărul interpret, pe care îl scoatem azi la lumină din lada de zestre are 26 de ani, îl cheamă Vlad Postolea şi se pregăteşte să devină preot. Dacă v-aş spune că în adolescenţă i-a plăcut muzica rapp şi hip-hop şi că apoi, mai mult din dorinţa mamei, a apucat pe un nou drum, spre folclor şi muzica populară, combinată cu o şcoală din domeniul silvic, poate vă va fi destul de greu să vă daţi seama care din harurile sale predomină. În prezent locuieşte la Rotbav, lângă Braşov, însă sufletul şi cântecul lui rezonează cu Valea Secaşelor din judeţul Sibiu, acolo unde a copilărit în vacanţele şcolare. De acolo şi-a cules cântecele şi a reuşit să editeze un prim album. Nu ştie cât timp va mai putea să acorde muzicii populare, în condiţiile în care va ajunge preot într-o bună zi. Haideţi să îi aflam împreună această povestea.

Rep: Cine eşti tu defapt şi de unde vine Vlad Postolea, o întrebare la care aşteptăm răspunsul, mai ales pentru cei care aud pentru prima dată de tine ca interpret de muzică populară?
Vlad Postolea: Doamne ajută! Sunt un tânăr de pe Valea Secaşelor. În prezent locuiesc în Braşov, dar de acolo, din zona Sibiului, mi-am cules cântecele. Vorbeaţi de începuturi. Am început cursurile Şcolii Populare de Artă din Braşov în anul 1996, la insistenţele mamei mele. Până în acel an ascultam alte genuri muzicale (rapp, hip-hop). Am ajuns la Şcoala de Artă  şi din primul an de şcoală am început să culeg cântece şi să încep să învăţ să cânt. Talentul şi darul ţi-l dă Dumnezeu, dar trebuie cultivat. Am început să particip la diferite concursuri în ţară. Nu au fost foarte multe concursurile la care am participat, dar premiile obţinute au fost luate pe bună dreptate. Încet, încet, am apucat pe drumul folclorului.

Rep: Mai exact de unde vii tu? Locurile natale şi-au pus amprenta asupra carierei tale?
Vlad Postolea: Mai exact vin din judeţul Sibiu, de pe Valea Secaşelor, din satul Sîngătin, de acolo sunt bunicii mei. Acolo îmi petreceam vacanţele de vară şi din acest motiv m-am ataşat de oamenii de acolo, de obiceiurile locului.
Rep: Întâlnirea ta cu muzica populară s-a produs atunci când ai intrat la Şcoala de Artă sau înainte?
Vlad Postolea: Întâlnirea a avut loc cu mult timp înainte. De când mă ştiu, mamei mele i-a plăcut foarte mult folclorul, asculta emisiunile de la televiziune şi radio, îşi cumpăra plăci de vinil şi casete cu interpreţi de folclor. După ce am intrat la Şcoala de Artă am început să cânt şi la strană, în biserică.

Rep: Apropierea de silvicultură a fost influenţată de locul în care te-ai născut şi ai crescut?
Vlad Postolea : Aşa este. Cea mai mare facultate de silvicultură din ţară este la Braşov iar eu terminând cursurile clasei de ştiinţe ale naturii, mi-a fost mai uşor să mă apropii de acest domeniu, de silvicultură.
Rep: Spuneai la început că tu ai luat concursurile pe bune. Care a fost concursul de la care poţi să spui că ai început să priveşti mai serios lucrurile în domeniul acesta al folclorului?
Vlad Postolea: Am început să privesc lucrurile altfel de la primul concurs. Mie îmi place foarte mult doina. Eu mi-aş fi făcut un album numai cu doine. La primul concurs, la Slatina, „Doine şi balade” ,am început să văd altfel lucrurile. Toată lumea care m-a auzit mi-a spus că doinesc extraordinar. Am “doinit extraordinar” până la primul concurs, până în momentul în care a avut loc primul impact cu scena, cu orchestra, cu juriul. Fiecare concurs a fost important. Semnalul de alarmă se trăgea atunci când nu luai nici un premiu, dar când luai premii erai foarte fericit. Din păcate, eu sunt o persoana foarte emotivă şi au fost momente când pur şi simplu m-am blocat, nu am putut să cânt, am ratat şi concursuri şi preselecţii din motivul acesta.

Rep: Cu ce doină te-ai prezentat în faţa primului juriu, sau din repertoriul cui era?
Vlad Postolea: Doina era culeasă de mine –  „Foaie verde foi de fân”.
Rep: Care a fost părerea juriului, atunci, la primul festival?
Vlad Postolea: La primul festival nu am luat nimic dar am fost încurajat de doamna Elize Stan, care era preşedinta juriului. Poate dacă nu mă încuraja ea mă pierdeam. La concursuri nu mai merg, deoarece nu mai am acea stare de concurs pe care o simte un candidat.

Rep: Nunţile sau spectacolele vă mai denaturează stilul de a cânta, vouă, interpreţilor…
Vlad Postolea: Vocea sigur se căleşte şi lucrul acesta îl spun cu toată responsabilitatea. Nunta te căleşte, spectacolele nu denaturează interpretarea.
Rep: Care este cel mai important premiu obţinut vreodată într-un concurs?
Vlad Postolea: Au fost mai multe. În 2001 am luat la Bucureşti premiul I, apoi la Sibiu când am luat marele premiu la festivalul „Vară, vară, primăvară”. Am mai participat la un concurs al postului de televiziune Romantica. Juriul de acolo a fost format numai din profesori de muzică şi realizatori de televiziune. Nu am câştigat nici un premiu la acel festival dar sfaturile pe care le-am primit atunci m-au ajutat foarte mult în cariera mea.

Rep: Ai avut vreun model din lumea cântecului popular?
Vlad Postolea: La Şcoala de Artă când am dat concurs, am cântat piesele domnului Ioan Bocşa. Am cântat şi cânt şi acuma unde se poate din repertoriul domnului Ioan Bocşa. Mi-a plăcut foarte mult şi Drăgan Muntean, pe care l-am urmărit foarte mult, i-am urmărit tehnica de interpretare, totul. Am învăţat mult de la Drăgan Muntean.

Rep: Ce alte zone şi interpreţi de folclor preferi?
Vlad Postolea: Îmi place mult  zona Bucovinei, iar de acolo interpreta Ştefania Rareş, care a fost “mama mea din muzica populară”. Din Banat îmi place Nicoleta Voica, din Mehedinţi, Petrică Mâţu Stoian. Din Ardeal, Drăgan Muntean şi apoi, Ioan Bocşa.

Rep: Ce este folclorul, dacă ar trebui ca tu să îi dai o definiţie proprie?
Vlad Postolea: Folclorul este trăirea ţăranului român, viaţa ţăranului român, toate sentimentele ţăranului român.

Rep: Un gând pentru cititorii noştri.
Vlad Postolea: Să le dea Dumnezeu sănătate, numai bine şi să fie aproape de cei care încă mai cântă folclor.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Vlad Postolea: “Folclorul reprezintă viaţa şi sentimentele ţăranului român”

  1. eugen spune:

    Felicitari ! Am ascultat cu multa placere cantecul lui Vlad pentru ca mai apoi sa caut cu interes si altele dar ..se pare ca este singurul postat .O voce calda,placuta si frumos lucrata.Dragostea atat de vie de a canta se simte in vocea lui . Sper sa ne sprijiniti in a-l contacta in vederea promovarii lui in emisiunile de folclor realizate la noi la radio. Cu stima si respect ,Eugen Emeric / Radio Sufletel

    eugen_emeric@radiosufletel.ro

Lasă un răspuns

