Două tinere vedete populare: Teodora Suciu şi Ovidiu Furnea


PICT0081A consemnat Mihai Teodor Naşca

La sfârşitul lunii iunie, Ansamblul “Hora” din Ungheni a participat în Prefectura Karditsa (Grecia) la cea de-a 42 –a ediţie a festivalului dedicat eroului local Giorgos Karaiskaki, festival numit “Karaiskakeia”. Manifestarea s-a desfăşurat pe parcursul a mai multor zile şi în mai multe localităţi din zonă. România a fost reprezentată la acest festival de către Ansamblul “HORA” din Ungheni, condus de către Ilie Ilieş. Şi cum toate ansamblurile serioase au şi solişti vocali, Ansamblul “Hora” a avut pregătit pentru acest moment doi solişti tineri: Teodora Suciu şi Ovidiu Furnea.
Despre Teodora Suciu am mai scris în această rubrică, ea fiind din Subcetate, judeţul Harghita însă adoptată de mureşeni aproape în totalitate. Este studentă în Tîrgu Mureş şi de ceva vreme colaborează cu ansamblul din Ungheni. A participat şi a câştigat şi titlul de “moştenitoare” a Tezaurului Folcloric însă asta nu a ajutat-o prea mult în carieră, probabil drumurile de acum să fie mai bine netezite. Despre Ovidiu Furnea pot spune că  i-a plăcut să cânte de mic, chiar poate înainte de a-i place să şi joace, iar în prezent se pregăteşte să îşi întocmească un repertoriu propriu. Vocea lui promite multe şi sper că îşi va găsi propriul drum în acest domeniu. Amândoi tineri solişti au fost pregătiţi de Dorina Oprea. I-am surprins cu acest interviu după o repetiţie în Mouzaki, înainte de seara cea mare, a românilor la festivalul din Karditsa şi vă invit să aflaţi părerea lor, la cald.

Rep: Părerea voastră despre locurile în care ne aflăm. Suntem în Mouzaki, în Prefectura Karditsa din Grecia, la festivalul internaţional al cântecului şi jocului popular “Karaiskakeia”, cea de-a 42-a ediţie, unde Teodora Suciu şi Ovidiu Furnea sunt potenţialii solişti în ansamblul “Hora” din Ungheni.

  • Ovidiu Furnea: Eu cred că este destul de greu pentru noi. Încă nu ne-am obişnuit cu programul pe care îl avem. Este greu dar ne place mult.
  • Teodora Suciu: Întradevăr, este foarte frumos. Am văzut multe locuri frumoase. Programul este destul de încărcat.

Rep: În ceea ce priveşte formatul, cântecul, dansul pe care le-aţi putut vedea aici, cum vi se pare folclorul altor state în comparaţie cu ce ce prezentăm noi aici?

  • Ovidiu Furnea: Este foarte frumos şi chiar interesant să vedem lucruri noi, oameni buni, dansuri şi cântece frumoase.
  • Teodora Suciu: Am avut ocazia să vedem lucruri noi, oameni noi şi evident putem considera asta o experienţă.

Rep: Într-un festival se leagă prietenii, mai mult decât altceva, aveţi vreo ţară preferată cu care aţi reuşit să vă împrieteniţi, să comunicaţi mai bine?

  • Ovidiu Furnea: Eu cred că cel mai bine mă înţeleg cu cei din Iordania şi cei din Egipt. Parcă mi-au intrat sub piele, le-am povestit despre ţara noastră, ei despre ţările lor, am făcut un schimb de experienţă, mai cunoaştem astfel şi alte culturi.
  • Teodora Suciu: Eu am comunicat mai mult cu cei din Republica Moldova.

Rep: Cu ce cântece v-aţi pregătit pentru acest festival?

  • Ovidiu Furnea: Eu m-am pregătit cu două cântece, unul din repertoriul regretatului Petre Săbădeanu. Este vorba despre melodia „Tinereţe de demult”, iar celălalt cântec este din repertoriul lui Ionuţ Fulea, „Toată lumea are un dor”.
  • Teodora Suciu: Eu cânt un cântec din repertoriul Andrei, „Eu cânt pentru tine, dragă lume”, şi un ştraier din zona mea natală.

Rep: Ce vi s-a părut cel mai straniu când aţi călcat acest pământ al Greciei, ce v-a marcat cel mai tare în Grecia, Karditsa?

  • Ovidiu Furnea: Cel mai mult m-a marcat atitudinea oamenilor care sunt foarte primitori, ospitalieri, ne-au primit cu braţele deschise.
  • Teodora Suciu: Mi-au plăcut foarte mult oamenii şi peisajele Greciei, atât de contrastante.

Rep: Fiecare dintre voi aveţi un drum propriu, acum sunteţi solişti ai trupei, susţineţi din punct de vedere vocal Ansamblul „Hora”din Ungheni, dar pe viitor fiecare dintre voi pregăteşte ceva în acest sens?

  • Ovidiu Furnea: Acum am făcut câteva înregistrări la Cluj, lucrez la versuri şi sper ca într-o lună-două să am melodiile mele, patru melodii.
  • Teodora Suciu: Vreau să înregistrez şi eu câteva melodii. Eu am mai colaborat şi cu Ansamblul „Rapsodia Călimanului” de la Topliţa.

Rep: Dacă ar fi să faceţi o proiecţie a anului acesta şi a anului viitor, cum ar trebui să fie pentru voi. Sunteţi tineri, aveţi tot felul de idei, probabil o să participaţi la tot felul de concursuri, turnee ca şi cel de acum, cum vedeţi voi următorul an şi jumătate?

  • Ovidiu Furnea: Îmi doresc să înregistrez cât mai multe melodii, să apar pe mai multe scene ale ţării şi nu numai, să fiu mai cunoscut de oameni.
  • Teodora Suciu: Şi eu vreau să fac cât mai multe melodii, să particip la diferite festivaluri.

Rep: Ovidiu, doar pentru tine este această întrebare, eu te ştiu pe tine dansând de ceva vreme, mai precis de şase ani, cum de ai început să şi cânţi?

  • Ovidiu Furnea: Eu cânt de la cinci ani. La început a fost dansul iar apoi cântecul.

Rep: Tu, Teodora, eşti din Subcetate, judeţul Harghita, cum de te-ai apropiat de cei de la Ansamblul “Hora”?

  • Teodora Suciu: Îmi plac foarte mult cântecele din zona Mureşului şi având în vedere că sunt studentă în Tîrgu Mureş am decis să cânt cu acest ansamblu.

Rep: În viziunea voastră, pentru că sunteţi foarte tineri, în momentul actual, modul de promovare pe canalele media cum vi se pare?

  • Ovidiu Furnea: Eu acum încep să mă pregătesc pentru aşa ceva. Întotdeauna se pleacă de jos pentru a ajunge sus. Toate participările la festivaluri ne aduc o promovare, lumea începe să se obişnuiască cu noi, să ne primească în casele lor.
  • Teodora Suciu: Am avut şi eu o experienţă destul de neplăcută care m-a făcut să îmi schimb părerea. Eu cred că dacă ai pe cineva în „spate” reuşeşti, dacă nu este destul de greu.

Rep: Sunteţi de acord cu difuzarea în neştire a anumitor persoane pe canalele care promovează cântecul popular?

  • Ovidiu Furnea: Eu personal nu prea sunt de acord, deoarece nu toţi cei care apar sunt adevărate valori. Dacă ai bani apari, dacă nu stai mai departe de micile ecrane. Din păcate, talentul nu este scos înainte. Este foarte bine să se facă o selecţie, să fie un juriu în televiziune, să nu intre oricine.
  • Teodora Suciu: Dacă ai bani poţi să ajungi undeva, departe. Eu am avut o experienţă de acest gen. Mi s-a promis că voi participa la diferite festivaluri prin ţară dar nu a fost aşa.

Rep: Ce gânduri le transmiteţi celor de acasă?

  • Ovidiu Furnea: Vreau să le mulţumesc părinţilor mei că m-au ajutat, m-au sprijinit şi mi-au dat curaj, şi lui Dumnezeu că mi-a dat vocea pe care o am.
  • Teodora Suciu: Îi mulţumesc lui Dumnezeu şi mamei mele care m-a crescut destul de greu, deoarece tatăl meu a decedat în urmă cu câţiva ani.
Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Două tinere vedete populare: Teodora Suciu şi Ovidiu Furnea

  1. Antal Ion spune:

    TEODORA ESTI HARGHITEANCA NOSTRA DRAGA SI AI O VOCE DUMNEZEIASCA SI VREAU SA REVAT FINALA DIN 2006 FESTIVALU MOSTENITORI

Lasă un răspuns

