Cornelia Ardelean Archiudean: “Dacă aş trăi o mie de vieţi, aş dori să mă nasc tot aici, în Ocniţa, în Bistriţa Năsăud”


A consemnat Mihai Teodor Naşca

Aşa se întâmplă, din când în când să asculţi oameni şi să intri cu totul în povestea lor. O poveste emoţionantă vă propun în cele ce urmează, alături de Cornelia Ardelean Archiudean. Despre emoţii, succese, despre destin şi dragostea de viaţă, cu această artistă a zonei de Câmpie a judeţului Bistriţa Năsăud, în cele ce urmează.

Rep: Cum a  apreciat Cornelia Archiudean primele momente de glorie pe scenă?
Cornelia Ardelean Archiudean: Într-adevăr scena îţi dă o fascinaţie deosebită şi atunci când iei contactul cu ea îţi doreşti mereu şi mereu să revii acolo, în faţa publicului deşi emoţiile sunt atât de puternice încât uneori se învecinează cu tracul. Trebuie să fii în stare să le stăpâneşti. Sunt nişte trăiri deosebite, unice. Toată viaţa mea am avut emoţii pe scenă, mai ales când a fost vorba de concursuri când picioarele nu-mi puteau sta pe scândura scenei! M-am stăpânit cu mare greutate… Gândindu-mă cu respect la cei ce-mi stăteau în faţă, juriu sau spectatori, cu sala plină sau aproape goală am cântat la fel, cu pasiune şi respect. Mărturisesc însă că mă simt cel mai bine în mijlocul oamenilor, nu neapărat pe scenă ci în mijlocul lor, să mă uit în ochii lor şi să văd daca le place ceea ce le transmit eu, să comunic sufleteşte cu ei. Acest lucru m-a încântat toată viaţa cel mai mult: când am văzut că oamenii au răspuns la sentimentele mele, transmise de cântecele mele…

Rep: S-a întâmplat vreodată sa regretaţi faptul ca aţi luat-o pe acest drum al folclorului?
Cornelia Ardelean Archiudean: Mi s-a întâmplat de mai multe ori! Dar nu pentru că aş fi trădat folclorul ci pentru că uneori, din cauze care nu ţineau de mine, am fost dezamăgită de cele ce se întâmplau în jurul meu. Mi s-a întâmplat după 1990 când eram foarte dezamăgită că ascultam radiourile şi televiziunile cum ne intoxicau cu fel de fel de producţii îndoielnice, mi-am pus întrebarea dacă mai are rost să continui, nu vedeam cui mai foloseşte folclorul adevărat. Nu ştiam dacă ceea ce cântam eu mai interesa pe cineva. Miracolul s-a produs într-o zi când mă aflam în munţii Rarăului, lângă Pietrele Doamnei. Am cântat acolo militarilor vânători de munte aflaţi într-o  tabără de instrucţie. Oferisem cu o zi înainte o casetă cabanierului de acolo, Gavril Ţâmpău, iar când urcam spre Pietrele Doamnei am auzit deodată cântecele mele răsunând peste tot muntele. Atunci am realizat că acele cântece aveau o valoare deosebită, răsunau de parcă se înfrăţiseră cu munţii, ecoul lor se întorcea spre mine din toate văile… Am simţit, cu tot sufletul meu, că truda mea de o viaţă nu a fost în zadar! Atunci mi-am zis că trebuie să continui, să cânt, să caut alte şi alte cântece frumoase de pe plaiurile mele.

Rep: Ce a cântărit mai mult în luarea deciziei de a vă întoarce din Bucureşti înapoi la Bistriţa, dat fiind faptul că acolo şansa de promovare era mai mare?
Cornelia Ardelean Archiudean: Viaţa! Voiam să fiu acasă, voiam să fiu mai aproape de satul meu, de părinţi. Atunci în 1975, când am decis să revin acasă, la Bistriţa, m-am gândit că şansele vor fi egale deşi în Bucureşti erau 1001 de posibilităţi de a fi şi de a trăi în miezul activităţilor artistice. Fiind o singură televiziune şi un singur post de radio la nivel naţional mă gândeam că o să am aceleaşi şanse şi la Bistriţa. Credeam atunci că redactorii emisiunilor de folclor vor fi imparţiali şi nu mă vor uita, nu vor intra în jungla care s-a format în acest domeniu artistic. Pentru mine lucrurile nu au mers însă aşa cum mi-am închipuit şi cum ar fi trebuit. Sistematic am fost înlăturată fără să mi se spună motivele. Este adevărat că nu am insistat nici eu cât ar fi trebuit! Nu ştiam, nu era în caracterul meu să fiu scoasă afară pe uşă şi să intru pe geam înapoi.

Rep: Ce îl face pe un artist sa depăşească pragul orgoliului propriu şi să împartă şi altora din talentul său?
Cornelia Ardelean Archiudean: Întotdeauna mi-a făcut plăcere să împart cu cei din jur bucuriile şi satisfacţiile  mele gândindu-mă că tot ceea ce se întâmplă frumos mie trebuie să împart cu cei din jurul meu. A fost credinţa mea şi este şi acum! Nu am fost niciodată secretoasă, cum se întâmplă multor colegi de breaslă care se duc pe tăcute  pe unde pot, vor să fie numai ei în frunte, nu le face plăcere să împartă bucuriile cu cei din jur. Eu am fost mereu deschisă spre tineri spre toţi colegii de cântec. Pentru mine a fost o binefacere că un copil de la ţară a ajuns în Bucureşti, eleva profesoarei Angela Moldovan, de la care am învăţat arta cântului. De aceea m-am dăruit celor care voiau să înveţe să cânte, celor pe care i-am simţit cu dragoste pentru folclor. Iată, au trecut douăzeci de ani de când  lucrez cu copii din tot judeţul aici la Cercul Militar Bistriţa.

Rep: Dacă destinul ar fi putut fi schimbat, v-aţi fi dorit să vă naşteţi într-o altă zona a ţării sau a lumii?
Cornelia Ardelean Archiudean: Dacă aş trăi o mie de vieţi, aş dori să mă nasc tot aici, în Ocniţa, în Bistriţa Năsăud, în România! Dacă aş vrea să schimb ceva? Aş vrea să fiu iarăşi copilă în satul meu, să urc pe uliţa plină de noroi spre casa părinţilor mei şi acolo, la căsuţa de sub vii să mă aştepte tata în pragul grajdului, iar mama cu o “dărabă de mălai” şi cu zâmbetele pe faţă…

Rep: În viaţă sunt multe lecţii pe care aceasta ni le dă, apreciaţi altfel viaţa după ce treceţi printr-un nenoroc?
Cornelia Ardelean Archiudean: Am avut foarte multe încercări în viaţa mea. Dar parcă ultima este cea mai grea… Încercările ni le dă Dumnezeu pentru a ne apropia de El. Trăiesc cu speranţa, ba nu… sunt sigură, absolut sigură că totul va fi bine…

Rep: Aţi adunat multe cântece din zona natală, ce pas următor vede artistul că mai trebuie să îl facă?
Cornelia Ardelean Archiudean: Încă nu am reuşit până acum să realizez un CD cu obiceiurile de nuntă din zona în care m-am născut, din Câmpia Transilvană. Mai am multe doine şi balade pe care trebuie să le înregistrez, să le las tinerilor care vor voi să urmeze calea cântecului popular.

Rep: Când se simte un solist împlinit profesional?
Cornelia Ardelean Archiudean: Probabil atunci când şi-a împlinit visele când a realizat tot ceea ce şi-a propus! Ceea ce nu este cazul meu! Cred că aş fi putut realiza mai multe.
Rep: Privind în urmă care este cel mai amar regret?
Cornelia Ardelean Archiudean: Să nu spunem regret. Aş fi vrut să am copii, aş fi avut acum nepoţi deja. Aş fi fost mai mulţumită sufleteşte dacă specialiştii şi-ar fi îndreptat mai mult atenţia spre mine, spre munca mea, să mă aprecieze corect şi, implicit, să fie alături de mine, să tragem împreună la plug pe acest minunat ogor al cântecului popular, al tradiţiilor populare româneşti.

Rep: Un gând pentru cititori.
Cornelia Ardelean Archiudean: Spectatorii mureşeni au avut întotdeauna un loc aparte în sufletul meu! Îi asigur de toată dragostea şi consideraţia mea şi le mulţumesc pentru dragostea cu care m-au înconjurat. Ei au fost mereu specialiştii cei mai calificaţi care au apreciat munca mea. Le doresc tuturor, şi ţie Mihai, multă, multă sănătate! Mai înainte m-ai întrebat ce  regrete mai am! Am regretul că nu mai vin, ca altădată, lunar de două ori să cânt în faţa unei săli arhipline în Tîrgu Mureş la Teatrul Naţional.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Cornelia Ardelean Archiudean: “Dacă aş trăi o mie de vieţi, aş dori să mă nasc tot aici, în Ocniţa, în Bistriţa Năsăud”

  1. moldovan spune:

    Mihai Nasca inprevizibil si nonconformist nascut parca pt a bucura sufletele ROMINILOR,cu talentul lui de orator si de narator deopotriva Prezenta activa in viata satului ROMINESC si la toate manifestarile culturale cu IZ de LIBERTATE,FOLCLOR,PATRIOTISM Iubeste NEMARGINIREA asa cum si ea IL IUBESTE PE EL Nu uita ca este fiul SOARELUI, marele RA,Iti multumesc ca existi domnule MIHAI NASCA spre a ne bucura SUFLETELE

  2. I.B. spune:

    Un interviu sincer, reuşit. Felicitări!

Lasă un răspuns

