O vedetă populară, “Cununa Mureşeană”


De: A consemnat Mihai Teodor Naşca

Din primăvara anului trecut, pe marea scenă a cântecului şi jocului popular a apărut un nou ansamblu. Nume nou dar dansatori cu experienţă proveniţi în mare parte de la Ansamblul “Şireagul” din Tîrgu Mureş. După o perioadă de acomodare au revenit de curând cu un spectacol oferit târgumureşenilor, prima reprezentaţie în municipiu, de la botezul cu numele “Cununa Mureşeană”. Aşa că nu e nici o greşeală în titlu. “Cununa Mureşeană” e o vedetă, un ansamblu-vedetă. De curând au fost admişi în Federaţia Română de Folclor şi au fost invitaţi în câteva turnee internaţionale. Pentru a afla mai multe informaţii despre aceşti tineri care trăiesc pentru a juca, am apelat la directoarea ansamblului, Simona Chiş.

Rep: Poveştile încep de regulă cu un cadru frumos. Pentru un nou ansamblu pe marea scenă a cântecului şi jocului popular cum s-a produs acest început de poveste?
Simona Chiş:  Suntem obişnuiţi ca orice poveste să înceapă cu … ,,a fost odată ca niciodată…’’.  Povestea noastră are un început aparte şi anume: anul trecut, în prag de Crăciun, conducerea Societăţii Culturale  ,,Mioriţa” a decis să renunţe la membrii care formau în aceea vreme Ansamblul ,,Şireagul”. Supăraţi dansatorii s-au trezit fără ,,jucăria preferată” adică dansul. Întoarcerea era imposibilă, dorinţa de a rămâne împreună era mare. Soluţia “salvatoare” a fost înfinţarea unui nou ansamblu şi pentru a merge mai departe mi-au făcut mie această propunere. Pentru ei, eu nu eram o străină, timp de 3 ani am fost director onorific la Ansamblul “Minişireagul” al Societăţii Culturale “Mioriţa” apoi la Ansamblul “Şireagul”. Am încercat să fac numai lucruri bune, să fiu liantul între ei şi conducere, am pus mult suflet şi, probabil cu asta am câştigat încrederea lor. Propunerea lor m-a onorat, chiar dacă mă avântam într-o lume cu multe secrete şi răutăţi, dar când vezi în faţa ta peste 20 de suflete care aşteaptă un răspuns e foarte greu să refuzi. Având promisiunea lor că mă vor sprijinii şi că vor rămâne uniţi, indiferent de ce va urma mi-am luat inima în dinţi şi am acceptat această provocare. Legal Asociaţia Culturală “Cununa Mureşeană” s-a înfiinţat în luna februarie 2008. A trebuit să trimit la Ministerul Justiţiei o cerere pentru rezervarea denumirii asociaţiei, după care am aşteptat aproape o lună răspunsul şi confirmarea de acceptare. După ce am primit confirmarea a trebuit să dau unui consilier juridic de lucru şi anume să se ocupe de actele de înfiinţare: statut, act constitutiv, am fost la notar, la bancă, la finanţe etc. Chiar nu am întâmpinat nici o greutate în demersurile de constituire a asociaţiei. Sfătuită de un jurist am ştiut exact care pas urmează.
Rep: Pe piaţa  de profil există o inflaţie de nume, uneori chiar este destul de greu să alegi ceva care să te reprezinte, un nume cu care să te identifici. Cine a venit cu aceast nume de “botez”?
Simona Chiş: Numele a fost alegerea mea şi trebuie să recunosc că are legatură cu ceea ce simt pentru ei  şi ceea ce cred despre ei. Cuvântul “CUNUNA” are mai multe semnificaţii din care două mi-au venit în gând şi anume: la propriu, cununa înseamnă o împletitură circulară (dansul însuşi este o impletitură de talent, frumuseţe, ritm şi trăire),  iar la figurat cununa poate să însemne faimă, lauri, renume, glorie. În acest sens am crezut că prin alegerea acestui nume pentru ansamblu voi imprima şi dansatorilor dorinţa de a fi mereu primii, de a fi nişte învingători. Sunt încrezătoare în valoarea acestor dansatori şi cu siguranţă numele ales le va aduce cel puţin unul din sensurile cuvântului “CUNUNA”.
Rep: Totuşi administrarea unui ansamblu e destul de complexă: costume, instructori, sală…
Simona Chiş: Aceste lucruri fiind stabilite, am trecut la pasul următor şi anume costumele.  Poate asta a fost şi va fi în permanenţă partea cea mai dificilă. Spun aceste lucruri pentru că dacă vrei să faci ceva de calitate şi foarte aproape de autentic, să păstrezi linia tradiţională în portul popular, având în vedere că în zilele noastre foarte puţine femei de la ţară mai cos cu multă dibăcie costume populare, costă foarte mult. În drumurile noastre am întâlnit oameni minunaţi care au înţeles dorinţa noastră şi ne-au sprijinit cu ideile şi arta lor, iar rezultatul este cel cu care dansatorii se prezintă în faţa publicului. În acelasi timp – pentru că a fost dorinţa dansatorilor – am cerut domnului coregraf, Ilie Ilieş să preia frâiele acestui nou ansamblu, având în vedere că pe mulţi dintre ei îi şi cunoştea, chiar la un moment dat le-a îndrumat paşii în vechiul ansamblu. Eu consider că prezenţa dansului lângă noi este un bun câştigat şi sincer îmi doresc ca acest fapt să dăinuie în timp. Jocurile din repertoriul ansamblului au fost montate în timp de către dânsul şi preluate din generaţii în generaţii. O dată cu venirea dânsului s-a trecut la “curăţirea” dansului, la corectarea ţinutei, înregistrări. În prezent se lucrează la montarea  a trei jocuri noi şi anume suita de dansuri maghiare, un dans de Oaş  şi un joc de fete.
Rep: Începuturile  au fost făcute…
Simona Chiş: Dansatorii au reuşit să iasă din nou pe scenă, de astă dată cu noul nume. Am dat în judeţ 15 spectacole,  unul în Bistriţa, am reuşit să realizăm un filmuleţ despre ceea ce înseamnă “Cununa Mureşeană”, pentru acest lucru trebuie să mulţumim Televiziunii Tîrgu Mureş. Probabil e adevărat că fiecare din noi avem un înger păzitor şi atunci când avem nevoie mai mult ne sare în ajutor. Şi îngerul meu păzitor veghează şi mă ajută ca fiecare vis tăcut să se împlinească. Unul dintre aceste vise s-a împlinit în seara de 14 decembrie când într-un spectacol organizat de Televiziunea târgumureşenilor (TTM), în sala Ansamblului Profesionist “Mureşul”, “Cununa Mureşeană” a avut ocazia să evolueze în sfârşit “acasă”.
Rep: Există oameni care te-au sprijinit în această perioadă a începutului, deşi evoluaţi sub noul nume de relativ puţin timp.
Simona Chiş: Toate aceste lucruri frumoase se întâmplă de 10 luni şi suntem mândri de ceea ce reuşim, dar asta nu înseamnă că ne oprim aici. Mai avem de învăţat şi unii şi alţii o grămadă de lucruri dar cel mai important e că atunci când simţi că în jurul tău este o familie mare, totul pare mai uşor. În această poveste, pe lângă dansatori mai sunt implicate şi familiile lor. Fiecare dintre ei, la cel mai mic semn, este dispus să sară în ajutor pentru ca totul să fie bine. Mă refer în mod special  la familia Pop, care de la început a fost sprijinul meu în drumurile pentru achiziţionarea şi confecţionarea  costumelor, apoi la fiecare spectacol ajutându-mă la pregătirea costumelor în aşa fel încât “frumoşii noştri” să fie impecabili atunci când se prezintă în faţa publicului. Am lăsat la urmă pe cineva, dar vorba aceea: “cei din urmă vor fi primii”. E vorba de soţul meu Aurel Chiş fără care această poveste poate nu ar fi existat şi pentru acest lucru îi mulţumesc.

Că ne-am strâns noi laolaltă

Cum era jocul odată

Oameni mândri pe sprânceană

Din “Cununa Mureşeană”!

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la O vedetă populară, “Cununa Mureşeană”

  1. marcel spune:

    La multi ani si sa aveti programe frumoase in fiecare zi. Frumos a fost la implinirea celor 2 ani de activitate. Tine tot asa. Mai des la TV. si face-ti un site al vostru.

Lasă un răspuns

