Constantin Enceanu: “Muzica populară este o identitate a românilor”


Data: 17.01.08

De: A consemnat Mihai Teodor Naşca

Vă propun o întâlnire cu cântecul popular oltenesc şi mai ales cu cel din Romanaţi. Învitat în Lada de zestre este Constantin Enceanu. Pentru acesta afirmarea o dobândeşte prin anul 1991, când primeşte premii la “Topul tinerilor interpreţi” dar şi în Festivalul “Maria Tănase”. Născut în Vişina Nouă, Constantin Enceanu aduce cu el cântecele din sudul României, de pe meleaguri scăldate de apele Dunării.

Rep: De unde îşi începe povestea interpretul, Constantin Enceanu?
Constantin Enceanu: Vin dintr-o zonă  folclorică bogată spiritual, dintr-un sat de la nordul Dunării, dintr-un judeţ desfiinţat abuziv de regimul comunist, respectiv fostul judeţ Romanaţi, comuna Vişina Nouă. Anii copilăriei şi-au lăsat amprenta asupra omului, Constantin Enceanu pentru că oamenii din acele locuri au o puritate şi o gandire sănatoasă specifică celor de la sat, ale căror principii şi a căror moralitate mi-a fost insuflată încă de mic.
Rep: Credeţi că muzica populară este reprezentativă pentru poporul român?
Constantin Enceanu: În primul rând, muzica populară este reprezentativă pentru poporul român. Dacă celelalte genuri au fost împrumutate mai mult sau mai puţin, putem afirma cu certitudine că muzica populară este pur românească, în ea regăsindu-se toate stările sufleteşti, de la bucurie la tristeţe. Indiscutabil este o identitate a românilor. Asta mi-a fost demonstrată de numeroasele turnee făcute peste graniţele ţării unde am fost primiţi cu săli de spectacole pline şi cu aplauze furtunoase.
Rep: Credeţi că “moştenitorii” noştri au ceva în lada de zestre?
Constantin Enceanu: Din cât cunosc eu despre zona Mureşului prin prisma soliştilor cunoscuţi să ştiţi că această zonă este foarte bogată în folclor, în tradiţii. Sunt convins că şi copiii care sunt în concursul “Moştenitorii” au de unde să vină cu folclor inedit de aici din Mureş pentru că sunt convins că lada de zestre a mureşenilor este foarte bogată şi încă nu s-a ajuns la fundul acesteia.
Rep: Reuşiţi de fiecare dată, indiferent de loc şi de moment să ridicaţi publicul în picioare şi să aduceţi o vibraţie în plus celor care vă ascultă. Cum reuşiţi să ajungeţi aşa de uşor şi să vă aşezaţi la sufletul omului ?
Constantin Enceanu: Vreau să vă spun că sunt extrem de bucuros că aud astfel de păreri despre cântecele mele, despre textele cântecelor mele că ajung foarte uşor la sufletele oamenilor. Credeţi-mă că nu mă aşteptam, şi v-o spun cu mâna pe suflet,  că nu mă aşteptam ca melodiile mele să fi pătruns aşa de uşor, aici în zona dumneavoastră. Lucrul acesta mă bucură extraordinar de mult, înseamnă că munca mea dă roade, iar referitor la întrebarea dumneavoastră, cum reuşesc ca prin mesajul pe care îl poartă cântecul să ajung la sufletul omului, să ştiţi că întotdeauna asta mi-am dorit, prin cântecele mele să pătrund în sufletul omului şi să îl fac să uite de necazurile cotidiene. Am reuşit, şi prin spusele dumneavoastră să ajung la sufletul omului pentru că am venit cu cântece în care fiecare se regăseşte într-un anumit moment al vieţii sale. Sunt cântece inspirate din viaţa cotidiană, sunt cântece inspirate şi din viaţa mea, iar eu ca oricare altul am viaţa mea şi sunt mulţi alţi oameni care se regăsesc în cântecele mele. Se fiecare dată am încercat să vin cu cântece de la suflet pentru suflet. Am încercat în fiecare cântec să creionez o anumită poveste. O poveste pe care, cred eu, din atâţia oameni care o ascultă, poate şi ei au trecut prin ea.
Rep: Folclorul este un organism viu. Se schimbă, se modifică şi se transformă. Consideraţi că ar trebui să fim ceva mai îngăduitori în ceea ce priveşte versul popular. Credeţi că condiţiile socio-economice au modificat versul popular ?
Constantin Enceanu: Da. Dacă ne uităm un pic în urmă şi analizăm cântecele populare a mai multor solişti, într-adevăr în ele au intervenit mici modificări pentru că, spun eu s-au adaptat un pic la viaţa cotidiană. Dar să ştiţi că această modificare, această intervenţie nu trebuie să fie majoră. Pot spune că şi eu am venit cu cântece comerciale dar am îmbinat autenticul cu comercialul şi asta este un lucru benefic. Haideţi să nu facem un comercial de prost gust, dar putem să facem cântece comerciale dar cu expresiile alea bătrâneşti de odinioară. Dacă analizaţi cântecele mele veţi vedea că astea au un impact deosebit la publicul iubitor de muzică populară. Cred eu că şi lucrul acesta a făcut ca melodiile mele să pătrundă în sufletele oamenilor.
Rep: Aţi apelat la rapsozii satului pentru a vă face un repertoriu propriu?
Constantin Enceanu: Recunosc cu mândrie că primele mele culegeri se datorează acestor comori nestemate ale neamului nostru. M-au ajutat foarte mult să cunosc zona, să cunosc stilul de intrerpretare, astfel reuşind să-mi formez un stil al meu inconfundabil. Astfel de lăutari mai exista şi nu pierd niciodată ocazia, atunci când îi întâlnesc, să le mai inregistrez câte ceva din repertoriul lor, repertoriu ce nu trebuie lăsat să dispară. Am datoria de a-l prelua si de a-l duce mai departe.
Rep: Care zonă etnofolclorică vă este cea mai aproape de suflet?
Constantin Enceanu: Zona Gorjului este una din preferatele mele, iar ca solişti, Maria Ciobanu, cea care prin intermediul cântecelor sale mi-a legănat copilăria.
Rep: Un cuvânt pentru mureşeni, pentru cititorii noştri.
Constantin Enceanu: De fiecare dată colegii mei de cântec de aici de la dumneavoastră mă întrebau când o să vin aici la Tîrgu Mureş. Nu ştiu ce impact are muzica mea la ardeleni. Colegii îmi spuneau că muzica mea are un impact extraordinar la publicul iubitor de muzică populară. Sunteţi oameni minunaţi, atât cât am reuşit eu să i-au contact cu câţiva târgumureşeni. Sunt oameni cu suflet mare, oaspeţi extraordinari. Vreau să le mulţumesc pentru că au acceptat să intre în sufletul lor  cântecele mele. N-am să-i dezamăgesc niciodată şi de fiecare dată am să vin cu cântece de la suflet pentru suflet.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

