Din Mouzaki in Karditsa


Este o vreme pentru fiecare lucru in parte, caci nimic nu este fara rost si toate lucrurile isi au rosturile lor. Trecatori printr-o mare de evenimente suntem supusi a ne educa din propriile greseli si de a invata sa nu le mai repetam. Sunt convins ca totul ni se da cu un anumit scop si noi nu facem decat sa urmam un scenariu dinainte scris dar care nu ne est dat sa il stim dinainte.

Sufletul nu este asemeni unui computer sa putem sterge si adauga ceea ce ne place sau nu ne place. Avem marele handicap ca inima si mintea noastra retine cam tot ce isi doreste si ca greu se mai scot de acolo multe lucruri. Cred ca fiecare calatorie este initiatica, ca din ea trebuie sa ramanem cu ceva si ca acel ceva  face parte integranta din motorul nostru existential.  Luna iunie sta sub semnul dualismului, al exagerarii dar si a triumfului luminii, sau ca sa fim mai aproape de ezoterici, mai aproape de viata. Ma intorc mereu la ceea ce numesc a doua casa si cred ca aceasta luna a deschis o portita sa ma intorc la ai mei, poate dintr-o viata anterioara, dar tot ai mei se numesc… Dupa mijlocul lunii iunie a trebuit, si nu o spun in sensul obligatiei, sa ajung in Thessalia mea, acolo unde spiritul e deasupra trupului si unde gandurile se duc departe si se leaga de cei spre care le transmit. O ocazie unica pentru mine, de a-mi linisti sufletul, de  alua o decizie, una obligatoie, imi inchipuiam eu si care ar mai fi calmat putin multimea de ganduri ce imi zburau prin cap. Si cum destinatia era Karditsa am zis ca e numai binevenita aceasta deplasare. Cazarea se face in Mouzaki, la 30 kilometri nord de Karditsa, in cadrul aceleiasi prefecturi.

Mouzaki este construit la poalele muntelui Itamos, la o altitudine de aproximativ 180 de metri. Acest oras se afla la  28 de km de la Karditsa. Mouzaki este sediul central al aşezării omonim cu 13 districte si este cunoscut pentru frumusetile sale naturale. Se spune ca odinioara aceasta zona era recunoscuta pentru peisajele sale naturale, mai ales in perioada primaverii. Istoria transmisa oral  spune ca prin 1943 acest oras ar fi fost ars de catre italieni si doar putine dintre case au fost salvate. Datorită poziţiei sale geografice privilegiate, Mouzaki este centrul comercial al zonei Argithea. Aceasta se afla la intersecţia dintre  Prefectura Karditsa cu regiunea Aghrithea, Epir şi Trikala. Descoperirile arheologice excavate în zonă, spun multe despre istoria satului.  La numai doi kilometri in directia nord-veest de Mouzaki se afla acum Episcopi, un oras cunoscut in antichitate sub denumirea de Gomfos. Potrivit istoricilor a fost fondat în secolul 4 î.Hr  şi a fost intrarea în oraşul antic al Amvrakia (Arta) şi Athamanes.

Din Mouzaki la Karditsa sunt mai multe sate, sau am rog, orase daca e sa analizam activitatile specifice si dotarile din acestea. Ca sa ajungi din Karditsa in Mouzaki  ai nevoie de aproape o jumatate de ora, pe un drum exceptional. Urc in autocar si de la iesirea din Karditsa incep sa numar, nu ceva anume si nici ca sa imi imbunatatesc memoria. Poate ca imi dadeam seama de scurtimea timpului ramas si de misiunea mea aproape secreta in zona. Cu fiecare zi imi era din ce in ce mai greu sa pun piciorul in prag, apoi dintr-odata imi era foarte simplu si iarasi ca intr-o sinusoida lucrurile aveau o schimbare brusca. Campuri secerate si culturi de bumbac, importat ulterior de turci, fabrici de mobila si un trai specific. In tara lucrurile stateau cu siguranta altfel si privirea imi cade spre stancile colturoase a muntilor ce strajuiesc aceasta zona. Desi ne aflam intr-o zona dreapta ca fata casei, dintr-odata stancile ieseau brusc din pamant, asemeni celei din Meteora aflata la kateva zeci de kilometri la nord vest de Mouzaki. Lipit cu tampla de geamul autocarului intram in Fanari, luminile se vad bine mai ales noaptea, un sat aflat pe crestele muntilor si mai jos in vale, un canton sau o cladire mai veche si darapanata care aduce aminte  de un punct de oprire al trenului, semn ca intr-o vreme pe aici trecea si trenul. FANARI, FELINARE, LUMINA, VIATA….Ciclul firesc si asa mai viseaza unii ca mine. Ma gandeam la istorie si fanarioti.. stiu, veti spune ca sunt doua lucruri diferite  dar mie imi place sa fac asocierile asa cum imi vin ele in minte. Si din Fanari in Mavromati, ceea ce in traducere inseamna ochii negri. Aici am aflat ca  s-a nascut tatal Elenei Paparizou. Chiar pe marginea drumului un panou pe care scrie Paparizou Epipla – Mobila Paparizou, semne ca neamurile acestei soliste elene se afla inca aici si radacinile sunt destul de sanatoase. In ritmuri grecesti, cu privirea spre munte mintea mea fuge spre haiducii grecesti, spre Giorgos Karaiskakeia, cel care a trait in aceste locuri ale satului Mavromati. Giorgos Karaiskakeia a fost un luptator in lupta de eliberare a Greciei din 1821 si in cinstea caruia in Karditsa  se organizeaza anual un festival de folclor.

Acest articol a fost publicat în Jurnal de calatorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Din Mouzaki in Karditsa

  1. ioanapop spune:

    bună d-le nasca! vă felicit pentru talentul cu care a ti fost înzestrat şi cu care scrie-ti atat de frumos despre locuri, pe care nu stiu dacă voi avea ocazia să le văd vreodată.Pe lăngă emisiunile de folclor de care cred că sunte ţi foarte ataşat,ve-ţi putea realiza cu succes şi emisiuni documentare din care, cu siguranţă, orice om are de învăţat.Va multumesc si inca odata felicitari!

  2. ioanapop spune:

    am trecut adresa gresita

  3. Multumesc mult pentru cuvinte si ma bucur ca v-a placut ceea ce ati citit. Toate aceste mesaje de bine ma incurajeaza sa continui sa fac aceasta munca, chiar daca sunt multe momente in care as putea sa predau armele. Legat de filmele de documentare, ati putut vedea in emisiunea mea cateva documentare video, chiar si din Grecia. Inca o data multumesc de vizita!!

  4. Multumesc mult pentru cuvinte si ma bucur ca v-a placut ceea ce ati citit. Toate aceste mesaje de bine ma incurajeaza sa continui sa fac aceasta munca, chiar daca sunt multe momente in care as putea sa predau armele.

  5. ioanapop spune:

    Fiecare om are momente în viata in care simte că totul se năruie. Important e sa zambeşti şi să continui să lupţi. Numai aşa ajungi unde doreşti.La mai multe emisiuni!

Lasă un răspuns

