Mărioara Precup Stoica – 50 de ani de cantec


A consemnat Mihai Teodor Naşca

Mărioara Precup Stoica s-a născut în data de 13 iunie, în Leşu, judeţul Bistriţa Năsăud. Aşadar o bistriţeancă adoptată de mureşeni. După un scurt periplu în Oradea, în 1968 vine în Tîrgu Mureş şi în urma unui concurs se angajează la Ansamblul Profesionist Mureşul, unde activează timp de 27 de ani.

De curând a realizat un spectacol aniversar, 50 de ani de cântec unde a încercat să fie împreună cu familia şi prietenii. O lume mare adunată în cântece, o viaţă trăită pentru cei ce iubesc folclorul, un om  ce a ştiut  să îşi apropie pe cei mai tineri şi să le dea sfaturi. Soţul şi l-a întâlnit aici la Tîrgu Mureş şi probabil că a simţit că aici îi este locul. Vă propun să intrăm puţin în povestea de viaţă a Marioarei Precup Stoica.

Rep: Cincizeci de ani de cântec… pe care îi numărăm din când în când, dar uneori le mai pierdem şirul, sunt mulţi aceşti ani de cântec?
Mărioara Precup Stoica: Sunt mulţi ca să îi numeri, dar pentru mine cincizeci de ani de cântec au trecut aşa de repede… Au fost ani şi grei dar şi frumoşi, dar dacă ar fi să încep încă odată tot cu cântecul aş începe.
Rep: În toţi aceşti ani de scenă, există o perioadă care v-a plăcut mai mult, o perioadă în care altele erau aspiraţiile şi gândurile?
Mărioara Precup Stoica: Gânduri erau atunci când erau multe turnee şi mă gândeam tot timpul la familie, la copii. Îmi amintesc că într-un turneu am luat-o şi pe fiica mea. Avea doar un an şi în acel turneu a spus primul cuvânt care era “Loti” –  Laci, deoarece noi la ansamblu eram şi români şi maghiari. Au fost ani frumoşi, cu multe turnee şi spectacole.
Rep: La un moment dat, la începutul anilor 60 s-a produs schimbul de ştafetă. Mama dumneavoastră, cunoscută ca fiind „privighetoarea Leşului” v-a predat cântecul şi v-a dat o povaţă destul de serioasă.
Mărioara Precup Stoica: În anul 1959 am participat la un concurs al artiştilor amatori şi eu şi mama. Mama înainte mai luase mai multe  premii. Eram la faza regională sau inter-regională la Cluj şi doar un artist trebuia să mearga mai departe şi juriul a întrebat care doreşte să meargă mai departe, iar atunci mama m-a lăsat pe mine să merg. Era cu ochii plini de lacrimi. Aşa mi-a predat ea mie ştafeta. „Mărioară, te rog să duci mai departe cântecul cu cinste şi să cânţi aşa cum l-am cântat şi eu.” Îi mulţumesc mamei mele şi de acolo de undeva poate mă aude. Să îi fie tărâna uşoară, iar eu i-am luat numele şi vocea.
Rep: Privind acuma în urmă, către cine v-aţi întoarce cu recunoştinţă în afară de mama dumneavoastră?
Mărioara Precup Stoica: Îi sunt recunoscătoare maestrului Tudor Jarda care a fost mentorul meu, care m-a ajutat, mi-a spus cum să cânt, colegilor mei de la Ansamblul Profesionit Mureşul.
Rep: Cum îi percepeţi pe iubitorii de folclor din judeţul Mureş, sunt la fel ca cei din judeţul Bistriţa Năsăud?
Mărioara Precup Stoica: Eu cred că sunt la fel ca şi bistriţenii, sunt oameni de omenie, deoarece au venit la spectacolele mele, s-au bucurat de ele chiar şi acum la acest spectacolul aniversar.
Rep: Veniţi dintr-o zonă minunată a judeţului Bistriţa Năsăud, Ilvele …
Mărioara Precup Stoica: M-am născut în satul Leşu, aşezat între dealuri şi munţi, la poalele muntelui Heniu. În această comunitate totdeauna au fost dominante hărnicia, cinstea, demnitatea faţă de limbă şi neam. Leşenii au ştiut dintotdeauna să îşi facă cunoscută zestrea şi comorile lor de suflet prin cântecele cântate de rapsozii populari, prin sunetul tulnicului şi a fluierelor în care sunt adunate susurul izvoarelor, unduirea vântului, dorurile şi suferinţele dar şi bucuria de a trăi.
Rep: Viaţa v-a purtat apoi pe alte cărări. Aţi părăsit Leşul natal şi v-aţi căutat un rost…
Maria Precup Stoica: În anul 1963 am plecat la Oradea, unde am cântat cu Filarmonica din acel oraş şi cu Ansamblul “Nuntaşii Bihorului”. În anul 1964 am fost aleasă să particip la un mare festival în Egipt. Aveam iarăşi emoţii, dar din nou mama m-a sprijinit şi mi-a promis că îmi va face o cântare de vor amuţii şi nisipurile de acolo, o doină care să fie ca o suflare a vântului dinspre Heniu, să se audă susurul izvoarelor şi mândreţea ecoului din pădurile noastre. Mi-a şi făcut melodia “Hai, dui, dui, dui”, cu care am câştigat şi în Egipt premiul I. Apoi am colaborat cu mai multe ansambluri din având turnee în străinătate printre care “Cetatea” din Sighişoara, “Păuniţa” din Sîngeorz Băi, judeţul Bistriţa Năsăud, urmând ca printr-un concurs să mă angajez la Ansamblul Profesionist “Mureşul” din Tîrgu Mureş.
Rep: Aşadar aţi ajuns să locuiţi şi să activaţi în Tîrgu Mureş…
Mărioara Precup Stoica: La Ansamblul Profesionist “Mureşul” am petrecut o mare parte a vieţii mele, fiind cea de-a doua familie a mea. Ca să fii profesionist aveai destul de muncit, aveam şi câte două trei spectacole pe zi, repetiţii în fiecare zi, turnee în ţară şi străinătate. După peste 25 de ani petrecuţi în familia ansamblului, în 1995 m-am pensionat în urma unui turneu în Egipt. Poate aşa a vrut soarta să îmi închei activitatea din Ansamblul “Mureşul”, în acelaşi loc în care se poate spune că am şi început.
Rep: Viaţa artistică s-a împletit frumos şi cu cea de familie…..
Mărioara Precup Stoica: Pe lângă ceea ce am realizat pe plan profesional mă simt împlinită pentru că am o familie care m-a înţeles şi m-a sprijinit de-a lungul carierei. Pot spune că ursitoarele bune au fost alături de mine pentru că mi-au ursit o viaţă plină de împliniri. Se spune că atunci eşti împlinit când sădeşti un pom, construieşti o casă, naşti un copil. Ei bine eu am reuşit să realizez toate acestea. Am sădit mai mulţi pomi, am construit o casă şi am născut doi copii. Acum mă mândresc şi cu un nepoţel, care este sufletul meu şi cu care îmi petrec timpul, care îmi ascultă cântecul şi chiar a fost alături de mine la filmări.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

