Mihaela Sabău, o tânără “moştenitoare” a cântecului popular


De: A consemnat Mihai Teodor Naşca

Originară din Reghin, dar cu rădăcini din Câmpia Transilvaniei şi Mureşul Superior, interpreta de muzică populară Mihaela Sabău revine pe scena muzicii populare româneşti după câţiva ani de absenţă. De la momentul debutului său, în cadrul concursului “Tezaur folcloric – Moştenitorii” şi până în acest an când a reuşit să editeze primul său album de folclor, Mihaela Sabău a avut împlinirile sale personale: a devenit mămică. Impulsionată şi poate susţinută, Mihaela se întoarce pe scenă şi promite că se va mai auzi de ea peste ani, întrucât o ajută vocea caldă, frumuseţea nativă, talentul de care dă dovadă. În viaţa de zi cu zi, Mihaela Sabău se pregăteşte să devină un bun manager, acum fiind masterand la specializarea management. Vă invit să urmăriţi povestea Mihaelei, care vă aduce câte un fir de busuioc pe la ferestre, pentru cei ce nu aveţi somn în nopţile scurte de vară.

Rep: Mihaela Sabău este o fostă “moştenitoare” a concursului “Tezaur folcloric”, însă povestea ei a început mai demult. Când ai început să cânţi?
Mihaela Sabău: Am început să cânt de mică, la diferite serbări încă din şcoala primară, dar prima dată când am cântat pe o scenă adevărată, cu o orchestră profesionistă, a fost la vârsta de 14 ani, când mi-am luat inima în dinţi şi am participat la Festivalul de Folclor “Flori de pe Mureş”.
Rep: Se spune că artiştii sunt binecuvântaţi cu har de a cânta. Vocea ta cui i-o datorezi? Pe cine moşteneşti din acest punct de vedere?
Mihaela Sabău: Vocea o datorez mamei mele, deoarce, în tinereţe şi ea a cântat la Casa de Cultură din Odorheiu Secuiesc, unde îşi făcea studiile, dar acest lucru a durat doar câţiva ani, pentru că s-a căsătorit şi a renunţat la cântat. Din acest motiv părinţii mei m-au susţinut enorm să merg pe acest drum. Mama şi-ar fi dorit să urmez un liceu cu profil muzical, dar întâmplarea a făcut să ajung la un liceu cu un profil total opus şi anume cel economic. Dar acest lucru nu m-a împiedicat să fac ceea ce îmi plăcea mie foarte mult şi anume să cânt.
Rep: Cine te-a ajutat să evoluezi în carieră şi mai ales cine ţi-a dat sfaturi în acest sens?
Mihaela Sabău: Un lucru important pentru mine a fost faptul că am reuşit să colaborez în calitate de solist cu Ansamblul artistic “Hora” al Casei de Cultură „ Eugen Nicoară” din Reghin, unde mi-am început colaborarea la scurt timp după participarea mea la Festivalul “Flori de pe Mureş”. Sfaturi pot să spun că am primit de la domnul Ionică Conţiu –  dirijor şi de la ceilalţi solişti, deoarece eu eram cea mai tinerică  dintre soliştii din ansamblu.
Rep: Ale cui doruri le cânţi şi de unde îţi culegi melodiile?
Mihaela Sabău: Eu m-am născut în Reghin, dar rădăcinile mele  din partea mamei sunt dintr-un sat situat pe Valea Mureşului Superior, iar din partea tatălui, dintr-un sat de Câmpie. Culegerea de folclor este din ce în ce mai grea dar îi mulţumesc lui Dumnezeu că încă mai găsim vârstnici care sunt bucuroşi să ne dea câte un cântec şi pe care să îl audă apoi imprimat. Mai avem noroc şi cu faptul că mai există şi rapsozi populari, ce-i drept foarte puţini dar totuşi există şi ceteraşii ne mai ajută cu diverse cântece populare vechi.
Rep: Ai reuşit să editezi un album. Ce s-a întâmplat între momentul concursului “Moştenitorii” şi acest prim album?
Mihaela Sabău: Între aceste două momente pot spune că pe plan muzical am studiat canto popular cu profesorul Cira Liviu, apoi am participat la diferite festivaluri de folclor, unde am obţinut diverse premii, dar cel mai important concurs a fost “Tezaur folcloric – Moştenitorii”, unde realizator a fost Mărioara Murărescu, pentru că au avut loc mai multe preselecţii, iar eu fiind la început pe acest drum nici măcar nu speram să trec de una dintre preselecţi. Dar în final am reuşit să trec de aceste obstacole şi m-am bucurat. Cu toate că a fost un concurs destul de dificil, am reuşit să obţin locul al II-lea. În plan personal, după câţiva ani de la acel concurs,  mi-am întemeiat o familie apoi am devenit mămica unui băieţel, care acum a împlinit trei anişori, iar simultan cu aceste lucruri am absolvit şi Facultatea de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative  din cadrul Universităţii “Petru Maior” din Tîrgu Mureş, specializarea management, iar în prezent sunt masterand tot în specializarea management.
Rep: Prezintă-ne în câteva cuvinte costumul popular şi mai ales modul în care reuşeşti să îl procuri.
Mihaela Sabău: Ţin foarte mult la costumul popular şi mă simt foarte bine când îmbrac. Pot spune că deja am reuşit să-mi adun mai multe costume populare, de care sunt foarte mândră, unele dintre ele chiar foarte vechi dar sunt şi foarte bine întreţinute. Aşa au ajuns la mine şi încerc să le păstrez ca atare. Unele piese ale costumului popular sunt mai vechi de 100 de ani. În legătură cu procurarea costumului popular pot spune că unele le primesc cadou, iar altele le cumpăr.
Rep: Cine este modelul tău în plan artistic?
Mihaela Sabău: Nu pot să zic că am un model în plan artistic. Este adevărat că de-a lungul anilor, poate ascultam mai des unii artişti de la care am ceva de învăţat.
Rep: Prezintă-ne în câteva cuvinte primul tău album, “La fereastră busuioc”, care a fost editat de curând.
Mihaela Sabău: Este primul meu album, conţine 18 piese şi sunt foarte mândră că am reuşit să îl imprim dar nu sunt şi mulţumită. Sper ca următorul să fie şi mai bun.
Rep: Ce zone etno-folclorice apreciezi?
Mihaela Sabău: Apreciez toate zonele folclorice, româneşti . După părerea mea nu poate fi făcută o comparaţie între acestea, fiecare zonă are farmecul ei, iar piesele folclorice au diferiţi coeficienţi de dificultate.
Rep: Suntem deja aproape de finele acestui an. Ce planuri ai, în ceea ce priveşte cariera ta artistică?
Mihaela Sabău: Îmi doresc să promovez acest album şi, de ce nu, să ne pregătim pentru încă unul.
Rep: Un gând adresat mureşenilor.
Mihaela Sabău: Mureşenilor aş dori să le transmit în primul rând, sănătate, linişte sufletească, bucurii, să aibă puterea să treacă peste orice în viaţă, aşa cum zice cântecul popular, căci eu cred că orice ţi se poate întâmpla în viaţă, dacă ai capacitatea de a înţelege, poţi să treci mai uşor. Noi am fi mândri dacă am ştii că melodiile interpretate de noi din suflet ar ajunge la mureşeni şi la sufletul acestora.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

