O familie muzicală: Nelu şi Andra Hordobeţ


Data: 03.07.08

De: A consemnat Mihai Teodor Naşca

Neluţu Hordobeţ vine din zona Munţilor Făgăraş, iar cântecul pe care îl aduce cu el este unul al doinelor şi melodiilor păstoreşti. Dragostea pentru folclor o moşteneşte din familie, iar ca model i-a avut pe Vasile Conea, Achim Nica sau regretatul Drăgan Muntean, dacă ar fi să amintim doar câteva glasuri celebre ale folclorului nostru. Iubitor de frumos şi autenticitate, Neluţu Hordobeţ vede o renaştere a lumii satului tradiţional, propunându-ne un album nou, “M-am întors la mine în sat”. De ceva vreme i s-a alăturat şi Andra, fiica lui, care acum depăşeşte vârsta majoratului.

Rep: Să ne referim puţin la faptul că aşchia nu sare departe de copac sau altfel spus “ce naşte din pisică şoareci mănâncă”; de câtă vreme colaborezi cu fiica ta, Andra în ceea ce priveşte muzica populară?
Nelu Hordobeţ: Colaborăm de aproximativ doi ani de zile. A fost, oarecum, o întâmplare. Eu  nu ştiam în acel moment că Andra îşi doreşte aşa de mult să cânte muzică populară. Am fost invitaţi la o petrecere privată, unde am fost şi naşi, am cântat, iar instrumentiştii i-au propus fiicei mele să cânte o melodie. După primele melodii cântate dumnezeieşte, toată lumea a rămas cu gurile căscate. Ştiam de la grădiniţă că vrea să cânte însă nu credeam că e aşa de dedicată.
Rep: Cu atâţia interpreţi în familie, cine cântă în casa Hordobeţ?
Nelu Hordobeţ: Ca la toată lumea, cine să cânte? Găina.
Rep: să revenim la albumul editat în urmă cu ceva vreme. Cum a fost apreciat şi primit de către ascultători, aici mă refer la vânzări?
Nelu Hordobeţ: Eu zic că vânzările au mers bine, nu foarte bine aşa cum m-aş fi aşteptat. Am reuşit să am câteva spectacole datorită apariţiei albumului, am colaborat cu Ansamblul “Junii Sibiului”. Una dintre realizările evidente în urma editării albumului este faptul că sunt invitat la  foarte multe nunţi.
Rep: Cât de mare e Şura Mare ca să fie plină de artişti?  Aici mă refer şi la Daniel Rosalim, care vă este consătean.
Nelu Hordobeţ: Suntem câţiva. Daniel Rosalim a trecut de curând la Ansamblul “Junii Sibiului”, acum câteva săptămâni a avut şi nunta, s-a căsătorit. Cumnatul meu, Marin Dionisie, este şi el solist de muzică populară. În sat au existat câţiva instrumentişti buni, însă acum, cu problemele acestea financiare, o parte dintre ei au plecat în străinătate.
Rep: Prin ce se individualizează cântecul din zona pe care o reprezinţi, mă refer la Valea Hârtibaciului?
Nelu Hordobeţ: Reprezint subzona Valea Hârtibaciului, iar cântecele noastre sunt cântece pline de dor. Sunt cântece pe care oamenii locului le cântă la lucru, la nuntă. Ţăranul îşi cântă dorul, bucuria, focul inimii.
Rep: Dacă priveşti în urmă, la satul românesc, la ceea ce a fost şi ceea ce a devenit, ce vă rămâne în minte?
Nelu Hordobeţ: La ţară nu a rămas prea multe, pentru că lumea în mare parte a migrat spre oraş. Pentru un trai mai bun, mulţi au renunţat la viaţa la ţară. La noi în sat nu mai are cine să ţină obiceiurile, nu mai sunt copii, tineretul e plecat, mai sunt câţiva bătrâni, însă avem un proiect, împreună cu Andra şi primarul din comuna de care aparţine şi satul meu natal, Ilimbav, prin intermediul căruia am reuşit să adunăm 35 de copii şi încercăm să realizăm un ansamblu. Noi vom merge cu cântece şi avem un fiu al satului care se pricepe pe partea coregrafică. Aşa cum se spune, pământul te trage şi eu mă întorc cu drag în locurile natale.
Rep: Există un album în care se vede o colaborare mai restrânsă între tine şi fiica, Andra. Există vreo intenţie mai serioasă în ceea ce priveşte această colaborare? Mă refer la una mai consistentă.
Nelu Hordobeţ: Normal am zis să mergem fiecare pe drumul nostru, că aşa e bine întrucât fiecare avem un drum al nostru. Am discutat cu băieţii cu care vom înregistra în studio şi avem în plan trei piese pe care să le înregistrăm în duet, eu şi Andra.

„Încercam să-l imit pe tata”

Rep: Andra tu cum te-ai apropiat de cântecul popular?
Andra Hordobeţ: Cântam după tata foarte mult, încercam să îl imit.
Rep: Chiar dacă în spate nu sunt foarte mulţi ani de carieră, aş dori să te întreb cum de ai luat-o pe acest drum al cântecului?
Andra Hordobeţ: De mică mi-a plăcut muzica populară foarte mult şi am participat la concursuri de profil la care am obţinut şi premii, dar  am avut şi eşecuri.
Rep: Care crezi că este cel mai bun lucru care ţi s-a întâmplat până acum?
Andra Hordobeţ: Cred că cel mai important lucru este faptul că publicul mă apreciază şi mă iubeşte.
Rep: În realizarea repertoriului, te-a ajutat şi tata?
Andra Hordobeţ: Cântecele mi le-am cules din sat de la bunica mea din Ilimbav. Sunt cântece pe care chiar ea mi le-a cântat apoi eu le-am învăţat şi apoi înregistrat.
Rep: Costumul pe care îl porţi pare unul destul de valoros şi vechi. De unde ţi-ai făcut rost de el?
Andra Hordobeţ: Îl am de la bătrânele din sat. E un costum de jună pe care îl purta fetele din sat. Este unicat, având peste 80 de ani vechime, iar acum nu se mai poartă.
Rep: La concursul “Mândre-s cântecele noastre” cum ai ajuns?
Andra Hordobeţ: Fiecare concurent avea un artist susţinător. Susţinătoarea mea a fost doamna Elena Merişoreanu. Am participat, am ajuns în finală şi am obţinut o menţiune.
Rep: Spune-mi câţiva dintre artiştii care îţi plac mult.
Andra Hordobeţ: Alina Bâcă, din Banat, Vasile Conea, Nicoleta Voica, Andreea Voica. Îmi plac mai mult Banatul şi Ardealul.
Rep: Dacă ai vrea să îţi alegi profesorul de canto, cu cine ţi-ai dori să faci aceste lecţii de canto?
Andra Hordobeţ: Cu tata, pentru că ştie să îmi explice mai bine.
Rep: O melodie aşa mai de suflet ai?
Andra Hordobeţ: Andreea Voica şi „Bade florile-nfloresc”.
Rep: Ce ai dori să le transmiţi cititorilor?
Andra Hordobeţ: Sper să fie mulţumiţi de prestaţia noastră şi să ne mai chemaţi la dumneavoastră!

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

