O vedetă populară: Ana Toncean Crişan


De: Mihai Nasca

Aşa e lumea aceasta a tradiţiilor, plină de oameni şi fapte, mai mult sau mai puţin cunoscuţi sau cunoscute… Multe lucruri şi oameni rămân mereu în umbră, alţii se zbat să apară în faţă. Dar are eternitatea grijă de fiecare să ne de-a importanţa şi memoria ce ni se cuvine. Clădim zidul culturii, cărămidă cu cărămidă, important e ca zidul să fie solid, compact. Să ne îngrijim ca fiecare cărămidă să fie de bun augur. Din Lada de Zestre scoatem azi încă un interpret de muzică populară, Ana Toncean Crişan, născută în localitatea Sântu, la zece kilometri de municipiul Reghin. Din familie începe să cânte, mediul fiind unul propice şi cântecele tot din acea zonă şi le aduce. Locuieşte în Reghin şi spune că norocul i-a surâs atunci când a ajuns la Cântarea României, un început în lumea muzicii populare.

Rep: Unde începe povestea Anei Toncean Crişan?
Ana Toncean Crişan: Povestea mea începe în satul Sântu, la doar 10 km de Reghin, înspre Bistriţa.
Rep: Se spune că personalitatea şi caracterul ne sunt influenţate de către cei care ne înconjoară. Locuitorii din Sântu ţi-au modelat personalitatea?
Ana Toncean Crişan: Da, după cum sunt oamenii din Sântu, cum sunt părinţii mei, aşa sunt şi eu şi mă mândresc cu acest lucru. Oamenii din Sântu sunt cu credinţă, cu foarte mult bun simţ, sunt harnici, muncitori şi în acest spirit am crescut si eu.
Rep: Se spune că există momente în care ne întâlnim cu cântecul, fie mergem spre el, fie vine el spre noi, dar există locul şi momentul acela unde îl întâlnim şi de acolo mergem împreună. Cum s-a produs întâlnirea cu cântecul popular pentru tine?
Ana Toncean Crişan: Eu cânt de când mă ştiu. Mama mea şi-a dorit foarte mult ca unul din copii ei să cânte şi s-a rugat din tot sufletul la bunul Dumnezeu şi dorinţa i-a fost îndeplinită. Pot spune chiar o povestioară referitoare la cântat. La noi în sat se spune că prima baie care se face nou născutului se face într-o oală nouă, pentru ca acesta să ştie să cânte. Pentru fraţii mei mai mari, mama a cumpărat oale noi, dar pentru mine nu, dar uite că ei nu cântă, cu toate că au fost spălaţi în oale noi, iar eu cânt chiar dacă am fost spălată într-o oală mai veche. Am început să cânt din şcoală, apoi la Festivalul  Cântarea României unde am câştigat mai multe faze, iar în clasa a IX- a am participat la o preselecţie la Clubul Tineretului, iar în urma acelei preselecţii am fost aleasă. Acolo era Ansamblul “Ghiocelul” cu care am avut foarte multe spectacole. Am avut ocazia sa îl întâlnesc, împreună cu colega mea, Rodica Man pe domnul Ioan Simion, prezentatorul emisiunii „Floarea din Grădină” în anul 1989, care ne-a selectat pentru acest festival. A urmat revoluţia, iar acest festival nu s-a mai desfăşurat.
Rep: Momentul debutului oficial când a avut loc?
Ana Toncean Crişan: Debutul oficial a avut loc atunci când am intrat în cadrul Ansamblului „Ghiocelul”, prin anii 80.
Rep: De unde aţi luat cântecul popular, ne puteţi da câteva nume de rapsozi populari din sat?
Ana Toncean Crişan: Vin dintr-o familie în care s-a ascultat multă muzică. Fraţii mamei mele erau ceteraşi la noi în sat şi cântaul la toate jocurile din sat şi este vorba de Baciu Vasile şi Baciu Teodor. Am melodii preluate de la ei dar şi din zonă.
Rep: Ne întoarcem la înregistrări, ce aţi înregistrat până acum?
Ana Toncean Crişan: Am făcut înregistrări cu Ansamblul Artisitc Profesionist Mureşul, sub bagheta lui Zoli Bambo, dar şi cu Ansamblul din Reghin, de la Casa de Cultură, cu Ionică Conţiu. Am mai realizat un album cu colinde, aşa pentru sufletul meu, pentru prieteni, familie.
Rep: Primele cinci nume de interpreţi care vă vin acum în minte.
Ana Toncean Crişan: Sunt foarte mulţi interpreţi care cântă dumnezeieşte şi îmi sunt foarte dragi, dar îi pot amintii pe Nicoleta Voica, Drăgan Muntean, Petre Petruse.
Rep: Ce este folclorul?
Ana Toncean Crişan: Folclorul stă la originea cântecului nostru popular autentic şi de aceea trebuie preţuit. Nu trebuie să lăsăm comercialul să domine tradiţionalul.
Rep: Un gând pentru cititori.
Ana Toncean Crişan: Le transmit tuturor cititorilor putere, multă sănătate şi să poată discerne între muzica populară adevărată şi cea comercială.
Mihai Teodor Naşca

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la O vedetă populară: Ana Toncean Crişan

  1. galatan flavius spune:

    as dorii sa aflu un nr de telefon sau de email al doamnei Ana Toncean Crisan. va rog sa ma ajutati pt ca nu stiu cum sa dau de dansa si mar interesa in legatura cu o nunta. multumesc.

  2. galatan flavius spune:

    va multumesc pentru ajutor

Lasă un răspuns

