Gabriel Rusu: “Folclorul este lucrul cel mai de preț – împreună cu glia strămoşească – ce ni l-au lăsat moştenire străbunii noştri”


De: Mihai Teodor Naşca

E în natura lucrurilor ca generaţiile să se schimbe între ele, unii vin şi iau locul altora. Fiecare lume îşi are valorile sale. Cei tineri, interpreţii cei noi vin şi preiau din urmă ceea ce există de la cei consacraţi şi bine fac, ar fi şi mare păcat, ca un asemenea tezaur de nestemate să fie lăsat pierdut. Un tânăr talentat este Gabriel Rusu, originar din Ţara Făgăraşului. Începe să cânte la vârsta de nouă ani, iar după terminarea şcolii generale se înscrie în Ansamblul Piatra Craiului din Zărneşti, unde activează până în anul 2000, când se înscrie la cursurile de canto popular a Şcolii de Arte Populare din Braşov.

Rep: Ce zonă folclorică reprezentaţi şi de unde începe cântecul dvs?
Gabriel Rusu: Reprezint zona etno-folclorică a Țării Făgăraşului (Țara Oltului), zonă mărginită la sud de Munţii Făgăraş şi Perşani, la nord, nord-est de limitele sudice ale platoului Târnavelor, iar la est şi la vest străbătută de cursul Oltului.

Rep: Care ar fi principalele trăsături care definesc cântecul zonei pe care o reprezentaţi?
Gabriel Rusu: Cântecul din Țara Făgăraşului se face remarcat prin învârtitele sale specifice ale căror structură ritmică complexă şi diversitate melodică fac ca acestea să fie inconfundabile. Repertoriul de cântec şi de joc este foarte bogat, el cuprinzând: învărtite, purtate, poşovoaice, hațegane, balade şi cântece de haiducie, cântece de muncă, de nuntă, de şezătoare, doine, cântece de cătănie, de joc, de leagăn şi nu în ultimul rând foarte multe colinde (multe dintre ele arhaice), care spre deosebire de alte zone etnografice se remarcă prin bogația melodiilor, prin complexitatea ritmică şi diversitatea de forme arhitectonice.

Rep: Aveţi un model în ceea ce a însemnat activitatea dumneavoastră? Cum v-aţi întâlnit cu muzica populară?
Gabriel Rusu: Am mai multe modele care mă inspiră atât în viață cât şi în cariera artistică. Nu am încercat niciodată să copiez pentru că fiecare interpret trebuie să aibă personalitatea sa, dar tot timpul am fost atent la sfaturile pe care le-am primit legat de prezența scenică, repertoriu, interpretare şi încerc să le pun în practică de fiecare dată când apar pe scenă.  Am început să cânt de la vârsta de nouă ani când am fost acceptat în ansamblul de dansuri populare al şcolii generale la care învățam. Când am terminat clasa a VIII-a m-am înscris la Ansamblul Piatra Craiului din Zărneşti, unde am activat până în anul 2000 când am început cursurile Școlii Populare de Arte din Braşov, secția canto popular.

Rep: Cum vede interpretul de muzică populară satul românesc contemporan? Mai păstrează el tradiţiile ce l-au definit?
Gabriel Rusu: În județul Braşov încă se mai păstrează unele obiceiuri tradiționale – chiar dacă nu în aceeaşi formă ca acum 30-40 de ani – cum ar fi: Plugarul (Țara Făgăraşului), Cununa Florilor (Buneşti), Făşangul (Țara Bârsei), Roata în flăcări (Țara Făgăraşului), Împuşcatul cocoşului (Țara Bârsei), Obiceiul Junilor Braşoveni (Braşov),  Kronenfest (zona Rupea), Nedeia Munților(Fundata), Răvăşitul oilor (Bran),  Focul lui Sumedru (zona Bran), Borița (Săcele), Turca (Transilvania). Am fost martor la majoritatea dintre ele şi am observat că aceste obiceiuri sunt prilej de sărbătoare în fiecare sat în care au loc, tinerii intorcându-se de la oraşe şi din străinătate chiar pentru a-şi revedea familiile şi a participa la aceste evenimente.

Rep: Ale cui doruri le cântaţi? De unde v-aţi cules cântecele?
Gabriel Rusu: Majoritatea cântecelor le-am cules din satele din jurul Făgăraşului (şi de peste Olt şi de sub munte), iar restul din arhivele de folclor ale Centrului Județean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiționale Braşov.

Rep: Cine v-a influenţat în mod pozitiv activitatea artistică?
Gabriel Rusu: Drăgan Muntean, chiar dacă nu în mod direct. A fost şi va rămâne un model pentru mine – atât ca artist cât şi ca om – prin bogația şi frumusețea repertoriului cât şi prin caracterul şi sufletul său.

Rep: Vorbiţi-ne puţin despre activitatea artistică. Discuri editate dar şi spectacole şi înregistrări.
Gabriel Rusu: Deocamdată nu am reuşit sa înregistrez un album, ci doar câteva piese. Spectacolele la care am participat au fost majoritatea pe raza județului Braşov, dar am participat la multe concursuri în țară, la care am obținut şi câteva premii.

Rep: Ce nu aţi face niciodată în muzica populară?
Gabriel Rusu: Voi respecta întotdeanuna tradiționalul atât în port cât şi în cântecele mele şi nu le voi transforma niciodată în comercial cum vad că se practică din ce in ce mai mult în muzica populară.

Rep: Ce credeti că este folclorul?
Gabriel Rusu: Folclorul este lucrul cel mai de preț – împreună cu glia stramoşească – ce ni l-au lasat moştenire străbunii noştri şi totodată identitatea noastră ca popor şi tocmai de aceea trebuie sa-l prețuim şi să-l păstrăm pur, nealterat, in aceeaşi formă în care l-am moştenit.

Rep: Ce credeţi că primează: versurile sau linia melodică?
Gabriel Rusu: Ambele sunt foarte importante şi trebuie să exprime acelaşi sentiment, să existe o armonie între ele.

Rep: Daţi-mi exemple de cinci interpreţi de muzică populară care vă vin în minte.
Gabriel Rusu: Drăgan Muntean, Ioan Bocşa, Ion Cristoreanu, Felician Fărcaşu, Maria Tănase, Maria Ciobanu.

Rep: Adresaţi un gând cititorilor noştri mureşeni.
Gabriel Rusu: Le urez sănătate, să fie fericiți în aceste vremuri grele, să nu uite ca sunt români şi inainte de toate oameni, să-i ajute pe cei de lângă ei şi nu în ultimul rând să iubească şi să respecte folclorul nostru care este atât de frumos.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

