O vedetă populară: conf. univ. dr. Oana Lianu


 A consemnat Mihai Teodor Naşca

Aşa lasă Cel de Sus oameni însemnaţi pe faţa pământului, în care pune har, pe care apoi, cel însemnat trebuie să îl împartă cu ceilalţi. Un om ce dăruieşte din harul primit este şi conf. univ. dr. Oana Lianu, titularul disciplinei Folclor din cadrul Facultăţii de Muzică, Universitatea din Oradea.

Provenită dintr-o familie de  artişti, Oana Lianu a luat contact cu această lume încă de la o vârstă fragedă. Tatăl artistei, Ion Lianu, gorjean de origine este unul dintre cei mai înzestraţi şi recunoscuţi interpreţi ai instrumentelor de suflat, iar mama sa Doina  a cântat în vremea studenţiei pe scenele festivalurilor de folclor. “Prinţesa naiului” a venit pe lume într-o zi de 7 martie, în Cluj Napoca, iar la şase ani începe să studieze pianul. La vârsta de 13 ani schimbă pianul cu naiul, în urma unei operaţii survenite la degetul arătător. Cert este că această schimbare a fost cu noroc, întrucât acest instrument şi mai ales studiul său  i-a adus Oanei Lianu numeroase premii şi recunoaşteri naţionale şi internaţionale. Şi cum orice artist care se respectă are o pagină web, aşa şi Oana Lianu poate fi mai bine cunoscută pe pagina www.oanalianu.ro. Am încercat să aflăm câteva păreri ale profesorului dar şi artistului în ceea ce priveşte actuala turnură a folclorului şi mai ales poziţionarea soliştilor instrumentişti.

Rep: În ultima perioadă folclorul tinde să devină preponderent vocal, în sensul că soliştii vocali sunt cei care sunt din ce în ce mai mediatizaţi. Care este însă avantajul soliştilor instrumentişti în promovarea culturii tradiţionale?
Oana Lianu: Din păcate cred că dintotdeauna soliştii instrumentişti au fost mult mai puţin promovaţi. Este adevărat că textul are un rol important în melodie, dar consider că melodiei trebuie să i se acorde deopotrivă atenţia cuvenită. Apoi, oricât de bun ar fi instrumentistul, nu putem vorbi despre un avantaj al acestuia în cultura tradiţională, fără ca el însuşi să nu cunoască în sine tradiţia, muzica tradiţională. Consider că este necesar ca oricare solist instrumentist să meargă pe filonul tradiţional, să respecte nişte elemente ale interpretării, fără de care tradiţia însăşi nu poate trăi, necum să fie promovată.
Rep: În ultima vreme aţi reuşit să imprimaţi un album cu melodii instrumentale din mai toate zonele ţării. În calitatea de profesor aveţi vreo zonă preferată pe care o fructificaţi mai mult în creaţiile dumneavoastră?
Oana Lianu: N-aş putea spune că am o zonă preferată. Naiul este un instrument care se pliază cel mai bine pe zonele Oltenia, Muntenia, Moldova. Totuşi, am acordat o atenţie deosebită zonei Transilvaniei. Este o zonă foarte puţin exploatată, din păcate, din multe cauze: ignoranţa repertorială, lipsa stilului interpretativ, dificultatea sporită a pieselor, în special cele de vioară, etc. Am trăit 18 ani în Zalău, cinci la Cluj, iar tatăl meu, profesorul Ion Lianu, virtuoz al instrumentelor de suflat: taragot, fluier, caval, ocarină, drâmbă, cimpoi a avut un rol determinant în alegerea repertoriului, punând un accent deosebit pe zonele Ardeal, Bihor, (deşi gorjean de origine!) tocmai din considerentele enumerate anterior. De altfel este cel care a introdus pentru prima dată instrumentul caval în Sălaj şi Bihor.
Rep: Cum comentaţi fenomenul de vulgarizare al folclorului, respectiv crearea de nulităţi pe schelete folclorice?
Oana Lianu: Cauzele sunt multiple: în primul rând, lipsa specialiştilor în folclor în mass-media şi în instituţiile de specialitate, care ar trebui să aibă ultimul cuvânt în difuzarea melodiilor. Amintiţi-vă de acele comisii de specialitate de la radio şi TVR de pe vremuri, când melodiile erau analizate în cel mai mic detaliu. Televiziunile şi radiourile particulare au un rol determinant, oricine poate apărea şi cânta, atâta timp cât plăteşte. Este inacceptabil, de unde nulităţile şi nonvalorile care inundă canalele TV. Folclorul nu se studiază  în şcoli cum ar trebui. Un repertoriu de melodii populare ar trebui să înceapă cu grădiniţa, iar apoi în şcoli (măcar) să fie detaliat fenomenul folclorului în sine. Ca şi act creativ, folclorul nu mai există, nu se mai creează aşa ca altădată. Cel puţin atunci să încercăm să fim nişte păstrători fideli ai lui. Instituţiile de specialitate (Centru pentru promovarea culturii tradiţionale, Direcţia pentru cultură, Ansamblurile folclorice profesioniste) sunt conduse de persoane incompetente care nu au de-a face nimic cu muzica populară (pe criterii politice, băneşti, etc.).
Rep: Consideraţi că ascultătorii de folclor curat sunt oameni cu o anumită structură  sufletească?
Oana Lianu: Nici nu mă gândesc că ar putea fi altfel.
Rep: Ce anume v-a apropiat de nai şi ulterior de muzica tradiţională?
Oana Lianu: Tatăl meu mi-a cumpărat întâmplător un nai (suferisem o intervenţie chirurgicală la 10 ani la degetul arătător, şi, cântând la pian, s-a gândit că puteam continua o carieră muzicală doar la un instrument care nu necesită digitaţie, naiul). Mă bucur enorm că sunt titularul disciplinei Folclor din cadrul Facultăţii de Muzică, Universitatea Oradea, tocmai pentru că studenţii pot să perceapă la un alt nivel fenomenul folcloric. Fineţea, frumuseţea,varietatea stilistica, bogăţia, sunt câteva din atributele muzicii tradiţionale romaneşti.
Rep: În calitate de profesor,  care este atitudinea elevilor vizavi  de nai, sunt ei interesaţi de acest  instrument?
Oana Lianu: Aşa cum am amintit zona Bihorului nu este propice naiului. Totuşi, am destul de mulţi elevi din alte zone ale ţării, unde naiul are o mult mai mare deschidere.
Rep: Dacă ar fi să daţi o definiţie personală folclorului, cum ar suna aceasta?
Oana Lianu: Duioşia din cântecul de leagăn al mamei, nostalgia cântecului de mireasa, jalea din cântecul funebru, bucuria jocului, frumusetea inegalabilă a tuturor acestora, bogăţia spirituală cea mai preţioasă a noastră, a românilor.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la O vedetă populară: conf. univ. dr. Oana Lianu

  1. Virgil Onita spune:

    Exclent articol cu o excelenta artista a neamului romanesc,autoare a unor albume de exceptie.Sper sa aveti ocazia de a o prezenta si telespectatorilor mureseni in emisiunea Dvst. Muresenii ar avea ocazia sa vada ce om frumos este Oana Lianu! Felicitari si succes! Virgil Onita,Libris Brasov.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s