Dorina Grad: “Am încercat întotdeauna să fiu aceeaşi, să fiu sinceră, să fiu modestă, să muncesc, să stau acolo în banca mea şi la locul meu. Asta am încercat să fac”


Dorina Grad ne aduce cântecul din zona Someşului în spectacolele pe care le oferă Ansamblul Profesionist Mureşul din Tîrgu Mureş. De dragul mureşenilor se stabileşte în Tîrgu Mureş, unde în urma unui concurs ajunge solistă la ansamblul mai sus amintit, lăsând în urmă prinţii în Dej să îi legene dorul. Sunt convins că Dejul a rămas pentru Dorina, centrul universului, locul acela care îţi oferă atâta energie. Nu numai folclorul dar şi romanţa este atât de aproape de sufletul ei, iar Dumnezeu cu siguranţă a pus mult talent în acest om. În cele ce urmează discutăm cu Dorina Grad despre condiţia interpretului de folclor în perioada aceasta tulbure. Nu ştiu câţi dintre dumneavoastră ştiţi că Dorina Grad ar fi dorit să devină educatoare sau învăţătoare dacă nu ar fi ales folclorul. Aceasta şi multe altele în cele ce urmează.

Rep: Ce reprezintă pentru un artist de muzică populară cariera?

Dorina Grad: După părerea mea, cred că un rol foarte important îl are seriozitatea, munca şi atunci automat se văd şi rezultatele. Trebuie să fi conştient de faptul că vei fi o persoană publică. Responsabilitatea este mare când faci acest lucru, deoarece pe oameni nu îi poţi minţii nciciodată. Eu atunci când sunt pe scenă şi cânt, cânt din tot sufletul pentru publicul spectator şi vreau să ajungă mesajul meu acolo unde trebuie, la sufletul omului.

Rep: Care este obstacolul cel mai mare, pragul cel mai greu care trebuie trecut în acest domeniu care ar fi?

Dorina Grad: Mi-ai pus o întrebare dificilă. Suportul financiar este foarte important, pe lângă mediatizarea facută de mass-media.

Rep: Succesul unui artist depinde neapărat de numărul de apariţii, de locul unde apare?

Dorina Grad: Nu neapărat. Degeaba apari toată ziua pe sticlă şi nu transmiţi nimic.

Rep: Când te întorci înapoi şi te gândeşti la folclor aşa cum îl percepi şi aşa cum l-ai simţit, la ce oameni, la ce persoană, interpret, redactor muzical te-ai întoarce ca să poţi să spui că acesta este referenţialul meu, la aceştia mă raportez acum, în situaţia de faţă?

Dorina Grad: Din păcate primele persoane care mi-au îndrumat paşii în ale cântecului nu mai sunt printre noi. Îi regret din tot sufletul meu. Au rămas şi alţi redactori care de fiecare dată îmi spuneau că mă apreciază, dar nu ştiu din ce motive nu sunt pe placul dumnealor, nu sunt invitată aşa cum mi-aş dori la unele emisiuni, pentru că aş fi ipocrită să nu spun că nu mi-aş dori să apar la anumite televiziuni.

Rep: Crezi că nu ai destul de multă mediatizare în anumite locuri sau pur şi simplu este o piedică, sau un fel de subiectivism din partea celor care realizează emisiunile şi care te ocolesc cu bună ştiinţă?

Dorina Grad: Cred că da. Sunt convinsă de acest lucru. Sunt foarte mulţi redactori de televiziune care mă apreciază foarte mult şi care atunci când eu participam la festivaluri îmi dădeau note foarte mari, veneau la mine şi mă felicitau pentru evoluţia mea pe scenă, şi atunci îmi pun un semn de întrebare. De ce? Pentru că eu de atunci am evoluat foarte mult.

Rep: În momentul în care ai venit la Târgu Mureş şi ai intrat într-o nouă “trupă”, într-o nouă familie, ce a trebuit să schimbi la atitudinea ta când te-ai integrat printre mureşeni?

Dorina Grad: Nimic. Repertoriul nu l-am adaptat zonei, deoarece eu cânt folclor din zona Someşului. Am încercat întotdeauna să fiu aceeaşi, să fiu sinceră, să fiu modestă, să muncesc, să stau acolo în banca mea şi la locul meu. Asta am încercat să fac. Nu ştiu dacă am reuşit. Eu cred că da.

Rep: Există o modă. Un artist trebuie să vină mereu cu un album nou, cu ceva piese noi. Cum vezi din punctul tău de vedere acest aspect. Trebuie un artist să scoată în fiecare an un album?

Dorina Grad: Palmaresul meu nu este foarte bogat, dar nu ştiu dacă este indicat ca în fiecare an să faci câte un album. Eu am fost împiedicată de partea financiară să nu realizez mai multe, iar oamenii nu cred că apucă într-un timp foarte scurt să îţi cunoască piesele. Omul trebuie să îţi audă,  cunoască materialul. După părerea mea nu asta contează foarte mult.

Rep: Ce crezi că a prins la publicul mureşan, din personalitatea artistică a Dorinei Grad? Cu ce crezi că i-ai captat?

Dorina Grad: Cu felul meu de a fi pe scenă unde încerc să fiu eu, să nu îi mint să cânt frumos şi cred că doinele de fiecare dată şi romanţele cred că le plac ascultătorilor. Vreau să fiu la locul meu.

Rep: Dacă Dorina Grad ar fi ales o altă cale prin absurd, ce şi-ar fi dorit să ajungă?

Dorina Grad: Iubesc foarte mult copiii, şi mi-aş fi dorit să ajung ori educatoare, ori învăţătoare. Îmi sunt dragi copii mici. Îmi plac copiii foarte mult.  Din păcate nu a fost să fie să am şi eu un copil, dar toată dragostea mi-o revars asupra nepoţelei mele, pe care o iubesc nespus de mult.

Rep: Să presupunem o situaţie ipotetică, în care ar trebui să mergi undeva timp de o lună, nu spunem unde, ce CD-uri sau casete ai duce cu tine?

Dorina Grad: Din muzica uşoară aş duce o casetă cu Mihaela Runceanu, iar din muzica populară, nu vreau să dau nume, dar aş duce doar muzică de calitate. Mie îmi plac în general melodiile de suflet.

Rep: Din punct de vedere astral eşti în zodia Leu. Leul vrea să deţină controlul, să fie deasupra situaţiei. În viaţa ta cum stau lucrurile?

Dorina Grad: în viaţa de zi cu zi lucrurile stau cam ca în zodie, îmi place să fiu stăpână pe situaţie, dar profesional nu sunt destul de dură ca un leu şi îmi pare rău că nu sunt aşa, ar trebui în unele momente să ai tupeu mai mult şi asta mi se confirmă din ce în ce mai mult.

A consemnat Mihai Teodor Naşca

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

