Albumul săptămânii: Mariana Pop – Ăsta-i joc de la Pălatca


Eu cred că m-am născut un om bătrân! Nu mă gândesc acum că aş fi acumulat înţelepciunea omului trecut prin viaţă ci pentru că sufletul meu se lipeşte mereu de amintiri peste care timpul a aşezat un strat serios de praf. Atunci când ascult cântecele populare de odinioară devin iarăşi copil în satul meu natal, în care răsunau cântecele populare de la Radio Cluj. Cred că la acel folclor mi-am făcut reperul, atunci când îl analizez pe cel pe care îl aud de la noii veniţi în această branşă. Stau şi mă gândesc în actuala conjunctură ce îi mai animă pe unii interpreţi să mai cânte tradiţional, să editeze albume ştiind de la bun început că publicul în mare parte e pervertit de aşa – zişii cântăreţi de pe la nunţi  – unii cu reale calităţii vocale dar repertoriu nepotrivit – cântăreţi ridicaţi la rang de adevărate valori. Suntem nu numai un neam de poeţi ci şi un neam de solişti de muzică „populară”.

În ultimele zile am avut ocazia să ascult un dublu album realizat de Mariana Pop, dăscăliţa din Cluj Napoca, rapsod popular aşa cum singură îşi spune, fără a avea veleităţi de vedetă peste noapte, aşa cum mai nou se practică, fără să se laude cu apariţii la diverse televiziuni, doar de dragul de a se vedea la televizor cât mai des. Mariana Pop cântă pentru că îi place şi probabil se regăseşte în ceea ce cântă. Jocurile Câmpiei Transilvane de la Jocul de început sau Româneşte, până la Târnăveana sau Fecioreşte ori Bărbunc, Mariana le abordează pe toate şi a avut curajul să ne şi doinească „În grădiniţa cu pruni”, ceea ce îl face pe ascultătorul avizat să retrăiască o feile din viaţa asta cu suişuri şi coborâşuri. Şi ca meniul celor două CD –uri  să fie complet, s-a mai adaugat şi o strigătură de nuntă, la găină şi un cântec de cătănie. Aşadar Libris Braşov îşi pune semnătura pe aceste două materiale apărute la un an după primul album al artistei, “Zi, Naţi, cu cetera!”, continuând astfel ideile de început. Înregistrările s-au făcut cu grupul instrumental “Ardealul”, condus de Mihai Emil, imprimate la studioul “Glas Transilvan” din Cluj Napoca. Nu am spus multe lucruri despre versurile melodiilor. Dacă sunteţi din zona de Câmpie atunci o să ascultaţi vorba de acasă, dacă nu o să învăţaţi vorba strămoşească, lucrurile fiind spuse clar, în grai, cu toată gura.  Trebuie spus de la bun început că acest material se adresează celor avizaţi, celor ce mai au vreme să asculte melodii tradiţionale cu rost şi versuri potrivite şi fără duşmani şi bani sau să analizeze cu s-au ales în lumea asta. Dacă v-am convins de nevoia de a asculta un astfel de album, sau mai bine zis de astfel de albume vă invit să căutaţi în magazine acest album şi după ascultare să îmi împărtăşiţi impresiile domniilor voastre.

Acest articol a fost publicat în Albumul saptamanii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Albumul săptămânii: Mariana Pop – Ăsta-i joc de la Pălatca

  1. P>M> spune:

    Multumesc, Mihai Nasca, pt felul in care stii sa transmiti sinceritatea! Si pt felul tau de a fi…ramai asa! Cu drag, M. P.

Lasă un răspuns

