Teodora Suciu: “Varvigenii păstrează şi astăzi unele obiceiuri şi tradiţii şi ţin foarte mult la păstrarea şi promovarea folclorului”


Data: 04.10.07

De: A consemnat Mihai Teodor Naşca

Teodora Suciu s-a născut acum aproape 20 de ani, pe 7 aprilie în Subcetate, judeţul Harghita. Talentul spune că l-a moştenit de la mama sa, iar oameni de bine care să o sprijine de-a lungul anilor s-au găsit. Dovadă este şi faptul că a reuşit să se facă cunoscută nu numai în Zona Topliţei ci şi la nivel naţional prin intermediul concursului “Tezaur folcloric – Moştenitorii”, pe care l-a câştigat în primăvara anului 2006. Atât trâmbiţata promovare a Teodorei nu s-a petrecut deocamdată, însă aceasta nu se dă bătută şi spune că va încerca să răzbească în acest domeniu. Studiază muzica populară alături de profesoara Dorina Oprea şi a avut norocul să fie cooptată la Ansamblul “Şireagul” din Tîrgu Mureş. A reuşit să editeze alături de alţi tineri interpreţi harghiteni, un album pe care se află trei piese.

Rep: Teodora Suciu vii dintr-o zonă frumoasă a judeţului Harghita… Subcetate
Teodora Suciu:  Sunt mândră că reprezint această zonă. Comuna mea natală este situată pe Valea Mureşului Superior. Un loc în care oamenii sunt inimoşi, se ajută unii pe alţii la nevoi şi  bineînţeles sunt harnici. Varvigenii se laudă cu costumele lor populare  pe care le poartă în zilele de sărbătoare. Termenul de “varvigi” vine de la  numele localităţii Subcetate,  pe care maghiarii din împrejurimi au numit-o “varhegy”, fiind prima comună românească de lângă un grup de localităţi ungureşti. Astfel comuna Subcetate mai este numită şi Varviz, iar locuitorii, varvigeni. În ceea ce priveşte numele de Subcetate, tradiţia aminteşte  de existenţa unei  cetăţi  pe dealul din preajma localităţii, pe Coasta Rusului. Se spune că ar fi existat până odinioară bolovani dintr-un străvechi zid de cetate, ale cărui pietre  mai târziu au fost folosite de localnici în fundaţiile caselor.
Rep: Localnicii mai păstrează tradiţiile?
Teodora Suciu:  Varvigenii păstrează şi astăzi unele obiceiuri şi tradiţii şi ţin foarte mult la păstrarea şi promovarea folclorului. Drept urmare, în fiecare vară, Casa de Cultură şi Primăria comunei Subcetate organizează un festival. Concurs pentru copii şi tineret “Pe plaiurile Vărvigiului”, unde participă concurenţi din toate zonele ţării. Vreau să amintesc câţiva interpreţi şi câteva ansambluri de la noi din zonă: Livia Harpa, Carmen Antal, Alexandru Oltean, Marilena Trifan, Dragomir Raita, Cornelia Natea  şi ansamblurile “Rapsodia Călimanilor” din Topliţa şi “Rapsozii Vărvigiului” din Subcetate.
Rep: Când şi cum ai început să cânţi ?
Teodora Suciu: Am început să cânt încă de la grădiniţă, însă cel care m-a descoperit din punct de vedere artistic este domnul profesor Karol Stoica. Dânsul m-a chemat în corul şcolii alături de care am participat la  diverse spectacole. Eram în clasa a II-a  când am participat la primul concurs de muzică populară “Festivalul Varvigiului”, unde am obţinut locul III. Primul cântec pe care l-am cântat pe o scenă adevărată a fost “Mânios badea-i de-aseară” şi cred că am fost destul de apreciată. Din 1998 am participat la fiecare ediţie a festivalului, cu excepţia celei din 2001, anul în care a murit tatăl meu, chiar înainte de festival.
Rep: Ai câştigat premii în urma concursurilor ?
Teodora Suciu: Am participat la diverse  spectacole, festivaluri şi concursuri  de folclor obţinând numeroase premii. Deşi la două dintre acestea am primit doar diplome de participare  ştiu că participarea este mai importantă  deoarece câştigi experienţă, te obişnuieşti cu scena şi sunt paşi importanţi în cariera muzicală. De-a lungul timpului am obţinut mai multe premii printre care: locul II la Festivalul “Pe plaiurile Varvigiului”, în anul 2000, locul I, la acelaşi festival, doi ani mai târziu, locul I la Festivalul “Prezent Lyceum – Jelen” –Tîrgu Mureş 2004, locul III, la Festivalul “Cântecele Oltului” din Călimăneşti în  2005, marele premiul la Festivalul “Pe plaiurile Varvigiului”, în 2006 sau locul I la concursul “Tezaur folcloric – Moştenitorii” – Tîrgu Mureş 2006.
Rep: Ai desemnată “moştenitoare” la Tezaur Folcloric ce s-a mai întâmplat după ?
Teodora Suciu: După ce în 26 aprilie 2006 am devenit “moştenitoare” a concursului Tezaur Folcloric mi s-a spus că  voi fi chemată ca participantă la diferite concursuri, practic voi fi promovată  însă o spun cu mare regret că nu s-a întâmplat acest lucru. De atunci a mai participat la concursuri însă nici unul nu a avut legătură cu “Moştenitorii” şi am apărut la televiziunea Favorit TVR, DDTV şi TTM.
Rep: Ce ai reuşit să editezi până acum ?
Teodora Suciu: În  iulie 2006, în cadrul Festivalului “Pe plaiurile Varvigiului” a avut loc lansarea CD-ului “Itinerarii Folclorice Harghitene”, în care apar eu, împreună cu alţi cinci tineri  talentaţi din Harghita, fiecare dintre noi interpretând câte trei melodii. Ca şi coordonator l-am avut pe domnul Viorel Ciubâcă, redactor fiind Dumitru Buzoianu.
Rep: De unde  îţi culegi cântecele şi costumele ?
Teodora Suciu: Atât cântecele cât şi costumele  mi le culeg în special din comuna natală, de la bătrânii satului şi bineînţeles din Zona Topliţei. Multe persoane care văd costumele populare pe care le poartă  varvigenii şi cei din satele apropiate  spun că portul nostru popular  pare a fi  din Moldova  deşi suntem ardeleni. Acest lucru se explică datorită transhumanţei şi întreţinerii legăturilor moldo-transilvane.
Rep: Ce alte zone etnofolclorice preferi ?
Teodora Suciu: Iubesc în primul rând muzica ardelenească, dar îmi face deosebită plăcere  să ascult şi să fredonez piese din orice zonă etnofolclorică. Ca interpreţi îi admir pe toţi  cei care respectă muzica populară, păstrează autenticitatea şi o transmit urmaşilor aşa cum este ea şi cum o cântau strămoşii noştri.
Rep: Cui crezi tu că ar trebui să îi mulţumeşti pentru binefacerile făcute ?
Teodora Suciu: Doresc să îi mulţumesc în primul rând mamei mele, căreia îi moştenesc talentul, pentru tot ce a făcut pentru mine, profesorilor şi tuturor celor care  m-au ajutat şi m-au încurajat şi m-au susţinut ori de câte ori am avut nevoie, iar dacă i-am dezamăgit  vreodată îi rog să mă ierte şi le promit că voi face tot ceea ce îmi stă în putinţă pentru a-i face să se bucure alături de mine.
Rep: Un gând adresat mureşenilor, cititorilor noştri.
Teodora Suciu: Mureşenilor le doresc multă sănătate, putere de muncă. Sper să fie alături de toţi interpreţii de muzică populară şi să încurajeze tinerele talente şi bineînţeles să trăiască cu folclorul în suflet.

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

