Oana Bogdana Pop:”De câte ori îmbrac costumul popular mă întorc în timpuri străvechi”


Interviu publicat in  19.07.07

Tânăra solistă de muzică populară, Oana Bogdana Pop, la cei 14 ani ai săi se poate lăuda cu destul de multe reuşite în plan artistic: albume editate, emisiuni radio-tv dar şi diverse apariţii în presă. Provenită din localitatea Dîmbu, comuna Sînpetru de Cîmpie, Oana Bogdana Pop aduce cu ea cântecul de pe Câmpie, adunat până acum pe două materiale. Repertorul personal cuprinde peste 30 de piese, iar în ceea ce priveşte numărul de costume populare, acestea sunt în număr de peste 20. Îi place să se laude cu oamenii dintre care a răsărit şi ţinteşte spre succese. Cântecele sale exprimă pe lângă bucuria de a trăi şi modul de viaţă tipic ţăranului de pe Câmpia mureşeană. Îi place muzica din Banat, iar pentru repertoriul propriu a adunat cântece din zona Sînpetrului, Luduş, Iernut şi Sărmaşu. Este un nume care promite şi merită să-i vedem evoluţia în timp.

Această prezentare necesită JavaScript.

Rep: Unde se simte Oana Bogdana Pop “acasă” şi cum ai putea să caracterizezi locurile de unde provii ?
Oana Bogdana Pop: Unde aş putea să mă simt mai bine decât la mama acasă, în  satul Dîmbu, comuna Sînpetru de Cîmpie. Acasă, unde, de primăvara de când înfloresc ghioceii, de lângă gard, până toamna târziu, când rămân doar tufele de crizanteme, grădina noastră este plină de flori, de toate tipurile şi culorile. Dacă veţi trece prin satul nostru vreodată veţi putea observa gospodării frumoase, curţi curate, deoarece dâmbenii noştri sunt foarte harnici. Mai trist este faptul că satul nu mai este cum era odată, aşa cum îmi povestesc mie femeile mai în vârstă. Au dispărut jocurile populare şi multe alte obiceiuri şi datini, unde tinerii şi sătenii aveau posibilitatea de a se întâlni. Astăzi se întâlnesc doar la biserică, iar alţii în cele două-trei bar-uri care există în localitate.
Rep: Ai început să cânţi foarte devreme. Cine ţi-a deschis apetitul pentru muzica populară ?
Oana Bogdana Pop: Primul concurs la care am participat a fost la Năsăud, aveam atunci nouă ani şi am luat şi o menţiune. Apetitul pentru muzica populară, cum spuneţi dumneavoastră, cred că mi l-a deschis mama, care iubeşte mult muzica populară, iar ea ascultă doar muzică populară.
Rep: Reprezinţi Zona de Cîmpie a judeţului Mureş. De unde şi de la cine îţi culegi cântecele ?
Oana Bogdana Pop: Da. Provin din Zona de Cîmpie, dar asta nu este întotdeauna în avantajul meu, deoarece muzica din Cîmpie este mai lentă, în special purtatele. Acest gen muzical este înţeles şi ajunge mai repede la suflet, doar la noi cei din Câmpie. Sigur este apreciat şi de către specialiştii în domeniu. Îmi culeg versurile de la oamenii mai în vârstă din localităţile noastre din Cîmpie, versuri care apoi au fost adaptate pentru vârsta mea, însă am apelat şi la culegerile de folclor şi poeziile populare. Primul cântec pe care l-am înregistrat a fost cules de la “Nana” din Sînpetru de Cîmpie, “Păsăruică, cuc frumos”, cântec care mi-a adus şi două premii I.
Rep: Eşti, aşadar o tânără continuatoare a cântecelor aduse din Sînpetru de Alexandru Costea…
Oana Bogdana Pop: Îmi pare rău că nu vă pot spune nimic despre Alexandru Costea, deoarece nu-l cunosc şi nu îi cunosc nici repertoriu. Aş fi încântată să-l cunosc şi să preiau o parte din cântecele domnului Costea. Bineînţeles dacă dânsul ar fi de acord.
Rep: Cu ce te poţi lăuda din punct de vedere artistic ?
Oana Bogdana Pop: Trebuie să vă spun că la 11 ani am lansat primul meu album, “Româneşte, joc frumos”, care conţine 16 piese de joc, culese din zona Sînpetrului, Sărmaşu, Luduş şi Iernut. De  curând a apărut cel de-al doilea CD,  inspirat tot din folclorul specific Zonei de Cîmpie. Am participat la peste 27 de festivaluri concurs, de unde am adus 22 de premii şi la două festivaluri în Italia, alături de Ansamblul “Ardealul” din Luduş şi în Bulgaria cu unul dintre ansamblurile Societăţii “Mioriţa”. În luna mai anul trecut am participat la “Muguri de tezaur”, în cadrul emisiunii “Tezaur Folcloric”, iar în 22 octombrie am luat locul I, la Festivalul “Tinere Talente” din Gherla.
Rep: Ce alte zone etno-folclorice îţi plac ?
Oana Bogdana Pop: Îmi place foarte mult Banatul şi mi-ar plăcea să am voie să cânt şi eu măcar o doină bănăţeană. Mai târziu o să îmi caut un drăguţ în Banat şi poate reuşesc…
Rep: Spune-ne câteva lucruri despre costumul popular.
Oana Bogdana Pop: Am peste 20 de costume. O parte sunt cumpărate altele primite din sat, iar o parte confecţionate de “liuca” Fironica, care este foarte pricepută la ţesut în război şi cusături pe pânză şi postav. La noi în zonă predomină culorile alb şi negru precum şi firul de arnici galben. De câte ori îmbrac costumul popular mă întorc în timpul celor care au trăit cu mulţi ani în urmă, exact aşa cum sunt amintirile bunicii mele şi a altor femei trecute de 80 de ani. Se întreceau care să îşi facă costum mai frumos, lucrau pe ascuns să nu le fure modelul alte fete. Când sunt îmbrăcată în cătrinţă cred că port o parte din sufletul satului meu.
Rep: Ai vreun model în viaţă ?
Oana Bogdana Pop:  Nu vreau să copiez pe nimeni. Poate că trebuie să îi mulţumesc unei soliste care mi-a spus atunci când aveam 9 ani şi am filmat două cântece din repertoriul ei: “Bogdana, acum trebuie să îţi faci repertoriul tău!”. Repertoriul meu conţine acum 34 de piese.
Rep: Ce obicei tradiţional ai văzut şi ţi-a rămas în minte ?
Oana Bogdana Pop: Am văzut obiceiul de nuntă la “Zilele Oraşului Sărmaşu”, în 2003, prezentat de către Ansamblul folcloric “Glasul Cîmpiei” din Sărmaşu. Eram şi eu solistă la acest ansamblu, iar în cadrul obiceiului eram “soră de mireasă”. M-a impresionat mult colăcarii pe cai, carul cu zestrea, “ciuitul la zestre”, jocul steagului, dusul găinii sau primirea miresei de către soacră. Două fragmente din obiceiul de nuntă se regăsesc şi în repertoriul meu: jocul steagului şi găina.
Rep: Un gând adresat mureşenilor.
Oana Bogdana Pop: Mureşenilor le doresc multă sănătate!
A consemnat Mihai Naşca

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Oana Bogdana Pop:”De câte ori îmbrac costumul popular mă întorc în timpuri străvechi”

  1. rodica mesaros spune:

    Draga Oana imi place foarte mult vocea ta,tinuta ta artistica si costumele.Mi-ar fi placut si mai mult daca nu te grabeai sa iti pui naframa pe cap.iti sta asa de bine cu coade si peime.Naframa te maturizeaza prea tare si cred ca este timp destul sa o porti.Sper ca gindurile mele sa nu te supere.Mult succes in continuare.Cu drag Rodica

  2. ispas carmen spune:

    fetita nostra va copiaza perfect va rog sa ne contactati

  3. porav ioan spune:

    Oana,te cunosc de la Somes T.V.,ai niste calitati deosebite,continua cu explorarile in zona de campie ca este ozona reprezentata putin.Ti-as sugera,daca nu te superi,sa incerci si zona Silivasului,cauta-l pe fostul profesor de Romana Matei Ioan,un mare culegator de folclor.Multumesc.

Lasă un răspuns

