O vedetă populară: Adriana Irimieș


Mi-aduc aminte că în urmă cu ceva ani era destul de des difuzat un cântec la radio: Of măicuță, rău m-ai blestemat. Cu mintea adolescentului de atunci îmi puteam închipui ce soartă cruntă are cea care interpretează  acest cântec. Dar cântecele sunt doar cântece, iar cei ce le dau glas  sunt de multe ori doar emisarii unui mesaj, creat de rapsozii populari. Timpul a trecut și sub acest cântec am descoperit-o pe Adriana Irimieș, o tânără solistă din județul Cluj. Născută în satul Hodiș, comuna Poieni a îmbrîțișat cântecul popular din familie, toți cei dragi  având talente în acest sens. Învață să joace după melodiile ascultate la pick up –ul  unei mătuși. Dar haideți să îi aflăm în continuare povestea…

Rep: Cărui loc îi spuneţi acasă şi de unde începe povestea cântecului popular?

Adriana Irimieș: Pentru mine acasă, însemnă locul unde mi-am petrecut anii copilariei, unde am spus pentru prima dată mamă, locul unde la trei anişori am urcat prima dată pe scenă, un sat frumos cu oameni frumoşi şi de omenie, satul Hodiş, comuna Poieni, judeţul Cluj.

Rep: Care ar fi principalele trăsături care definesc cântecul zonei pe care o reprezentaţi?

Adriana Irimieș: Pe la noi cântecul  este duios atunci când e doinit şi aspru atunci când e de joc.

Rep: Cum a intrat muzica populară în sufletul dumneavoastră şi dacă a existat un model rtistic după care v-aţi ghidat?

Adriana Irimieș: Eu m-am născut cu cântecul şi jocul. În  neamul meu   toţi sunt jucăuşi şi horitori. Îmi amintesc cu drag de duminicile copilăriei, când după ce toţi din familie ne întorceam de la biserică, împreună cu verişorii mei, am învăţat pas cu pas jocul de pe la noi, în casa unei mătuşi. Aceasta avea un  pick-up,  de care eu eram fascinată. Pentru a învăţa jocul cât mai corect, mătuşa ne juca pe fiecare după care ne lăsa să jucăm împreună prin rotaţie. Era foarte frumos….

Rep: Cum vede interpretul de muzică populară satul românesc contemporan? Mai păstrează el tradiţiile ce l-au definit?

Adriana Irimieș: Desigur , urbanizarea şi-a lăsat amprenta  peste satul contemporan. Mă bucur de fiecare dată, când ajung într-un sat unde întâlnesc oameni care păstrează  costume vechi şi obiceiuri, aceştia fiind de obicei, dascăli, preoţi etc. şi care învaţă copiii tot ceea ce înseamnă tradiţii si obiceiuri din lumea satului.

Rep: Ale cui doruri le cântaţi ? De unde v-aţi cules cântecele ?

Adriana Irimieș: Ale bunicii mele Maria şi a mamei mele. Bunica mea era cântareaţa în strana bisericii. După ce am obţinut locul I la Top Transilvan, mulţi săteni  mi-au transmis prin mama mea cântece vechi, de aceea mi-e foarte uşor în culegerea folclorului.

Rep: Cum priviţi promovarea folclorului, a autenticului în general?

Adriana Irimieș: Părerea mea e că specialiştii ne cam lipsesc… Din păcate acest domeniu ar trebui susţinut de oameni pentru care valoarea artistică să fie mai presus decât interesele materiale. Dar unde mai gasim noi  azi asemenea oameni?

Rep: Vorbiţi-ne puţin despre activitatea artistică: discuri editate dar şi spectacole şi înregistrări.

Adriana Irimieș: Am înregistrări în fonoteca Radio Cluj, T.V.R. Cluj, un  album cu cântece de folclor şi unul cu pricesne. Acum lucrez la un nou album. De asemenea de un an mă implic direct  în  organizarea de spectacole,  pe care la şi prezint.

Rep: Ce nu aţi face niciodată în muzica populară?

Adriana Irimieș: Vă pot enumera câteva lucruri care nu îmi plac …De exemplu femeia româncă niciodată nu a avut capul descoperit, întotdeauna a avut poalele pâna sub genunchi cel puţin, fără machiaj, pantofi cu toc, cercei lungi…..etc.

Rep: Ce credeți că este folclorul?

Adriana Irimieș: Folclorul este cântecul, doina, poezia, balada,obiceiuri …etc,  transmise prin viu grai CURAT  şi fără alte influenţe.

Rep: Ce credeţi că primează: versurile sau linia melodică?

Adriana Irimieș: Ambele sunt importante, aş adăuga doar că un interpret are nevoie de o orchestră de calitate care să-l ajute să dea totul.

Rep: Dați-mi exemple de cinci interpreți de muzică populară care vă vin în minte.

Adriana Irimieș: Valeria Peter Predescu, Titiana Mihali, Efta Botoca, Mariana Drăghicescu, Drăgan Muntean, Ioan Bocşa, Florica Ungur, Dumitru Sopon, Maria Ciobanu.

Rep: Adresaţi un gând cititorilor noştri.

Adriana Irimieș: Dragi cititori, dragi mureşeni. Vă mulţumesc tuturor că a-ţi avut răbdare să citiţi aceste rânduri, vă doresc multă sănătate, împliniri şi puterea de a lupta de fiecare dată atunci când viaţa ne pune la grele  încercări. Cu dragoste şi respect, Adriana Irimieş

A consemnat: Mihai Teodor Nașca

 

Acest articol a fost publicat în Interviuri interpreti folclor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

