Albumul săptămânii: Petrică Mureșan – ʺSă dai viațăʺ


La începutul anului 2011, mai precis de Bobotează, pe 6 ianuarie, tânărul interpret de muzică populară ardelenească, Petrică Mureșan a organizat un spectacol maraton, în Satu Mare, dedicat lansarii celui de-al doilea album personal intitulat ʺSă dai viațăʺ, un album produs de Libris Brașov. Timp de aproape patru ani Petrică Mureșan a muncit la cele 14 piese pe care le conține acest album de muzică populară și pe care acum vi le dăruiește spre ascultare. Poate vă mai amintitți și primul album al solistului intitulat ʺCând mă duc în sat, acasăʺ, intitulat  poate după piesa cea mai cunoscută sau o altă melodie,  ʺBate vânt peste săcarăʺ, care a prins bine printre ascultătorii de folclor. La sfârșitul anului trecut, Petrică Mureșan a fost oaspete în cadrul emisiunii tv, Viața Satului Mureșean ocazie cu care am dorit să aflăm mai multe despre albumul ce sta să apară la începutul acestui an.

Rep: Petrică Mureșan ești în pragul lansării unui alt album de muzică populară. După cât timp de creație vine acest nou album?

Petrică Mureșan:  După patru ani. Așa mi-am făcut planurile ca să nu scot în fiecare an câte un album. Probabil greșesc făcând acest lucru dar mă gândesc la modul general că dacă scoți o sută de melodii nu ai cum să nu scoți două piese bune.

Rep: Ai lăsat melodiile să se cristalizeze mai mult?

Petrică Mureșan:  Pe o linie melodică pe care am realizat-o împreună cu băieții din orchestră am realizat trei sau patru variante de text. Am selectat ce este mai bun și ceea ce am considerat că este mai bun pentru reușita albumului. Au existat de-a lungul conceperii melodiilor destule modificări, ca produsul final să fie pe placul publicului.

Rep: Atunci când vorbim despre cântecul lui Petrică Mureșan ne referim generic la Satu Mare, dar și mai precis Medieșu Aurit, localitatea în care ai locuit și care cu siguranță a fost o sursă de inspirație și pentru versurile acestui nou album, care o să apară curând pe piață.

Petrică Mureșan: Bineînțeles. În special pe acest album am pus câteva lucruri care amintesc de satul natal. Spre exemplu, în versurile cântecelor găsești versuri precum: babele care au fete, șed pe laiță la perete, exact cum era la noi pe vremuri, că și eu copil fiind am prins acele timpuri când mergeam la balurile din sat. Jocul se transformase în bal. Originile mele sunt în Medieșul Aurit și de unde vine omul… nu poate să își uite valorile, cu care a crescut.

Rep: Câte melodii cuprinde albumul și care sunt temele de bază cuprinse în versurile acestor melodii populare?

Petrică Mureșan: Sunt câteva melodii de pe Valea Someșului și Câmpia Transilvaniei. Medieșu Aurit este oarecum la interferența județelor Maramureș, Sălaj și Satu Mare. Am încercat să cânt ce se cânta la noi pe timpuri. Am umblat mult la biserică, la cantorul de la noi din sat care mi-a cântat și recântat melodii deși pot să spun sincer că îmi cânta melodii ale lui Petre Săbădeanu sau melodii auzite la radio, dar au fost și alte melodii pe care nu le-am mai auzit nicăieri și le-am refăcut versurile. Toate melodiile le-am lucrat timp de patru ani pentru că am dorit să exprim propria personalitate în ele. Să fiu eu Petrică Mureșan, să nu copiez pe nimeni nici măcar în linii melodice, să nu se spună ulterior că am piesele cuiva dar cu versuri modificate.

Rep: Când crezi că o să apară albumul pe piață?

Petrică Mureșan: Sincer aș dori să apară anul viitor (2011 n.r.), imediat după sărbători. Nu aș fi vrut să aglomerez acum aceste lucruri deoarece albumul ar fi putut trece mai neobservat, întrucât înainte de sărbătorile de iarnă sunt promovate albumele de colinde. Colindele se cântă acum și sărbătoarea mea preferată este Crăciunul. Deabia aștept să vină. De Crăciun, iau chitara, eu cânt și la chitară, iar colegii mei își iau taragotul sau acoreonul și mergem la prieteni la colindat.

Mihai Teodor Nașca

Acest articol a fost publicat în Albumul saptamanii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Albumul săptămânii: Petrică Mureșan – ʺSă dai viațăʺ

  1. Munteana zice:

    Are talent de la Dumnezeu, dar am sesizat un lucru care se poate numi derapaj la solistii romani de folclor. Dupa ce am vizitat sute de poze cu ardeleni imbracati in costume populare, nu am gasit decat foarte rar barbati incaltati cu CIZME. Asatazi insa, daca te uiti doar la Clipurile cu solisti in momente din spectacole sau clipuri speciale, observi prezenta cizmei ca pe un obiect decorativ, uneori alaturi de iegari. Explicatiile provin prin transferul de la dansatori dar nu este corect. Solistul il reprezinta pe sateanul unei zone cu cantecele si tinuta cat mai aproape de autentic, daca nu se poate traditional. Petrica Muresan poate fi vazut in aceasta tinuta care nu este traditionala si daca se va informa vizionand ca si mine sau ca si altii albume vechi, sau muzee de zona, se va putea vestimenta corespunzator.

Lasă un comentariu